Teveel merken en producten complex voor consumenten
10 maart 2004 -
Recent Amerikaans onderzoek wijst uit dat een al te uitgebreid aanbod klanten radeloos maakt. Waardoor ze minder kopen.
Klanten die hun gevoel van oriëntatie verliezen, zo luidt de verklaring, gaan twijfelen, raken gefrustreerd en verlaten, in uiteenlopende staat van desillusie, de winkel.
Minimaal assortiment Geen wonder dat Aldi met een minimaal assortiment (enkele honderden producten) zo goed scoort. Procter & Gamble zag een paar jaar geleden ook het licht. Het snoeide ferm in het eigen productaanbod. Lang voordat Unilever met zijn strategie kwam de 1600 merken te reduceren tot 400, haalde P&G de verschillende Boys & Girls-luiers van de schappen, om ze te vervangen door unisex luiers. Geen geneuzel meer over plasgootjes, maar gewoon Pampers aanbieden in verschillende maten.
Lastig voor marketeers Marketeers moeten complexiteiten vermijden. Want klanten hebben daar helemaal geen tijd meer voor. Aan dit simplificeren moeten veel marketeers nog wennen, omdat het haaks lijkt te staan op het paradigma de consument zoveel mogelijk keus aan te bieden. Nu die daar horendol van blijkt te worden, keren steeds meer aanbieders op hun schreden terug.
Bron:Marketing Online