zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Te rigoureuze naamswijzigingen zijn riskant

11 augustus 2017 - Het Antoni van Leeuwenhoek heeft de sterkste reputatie van alle Nederlandse ziekenhuizen. Het Amsterdamse kankerinstituut wordt direct gevolgd door het Rotterdamse Erasmus MC en UMC Utrecht.

Dit blijkt uit de vijfde editie van het Ziekenhuizen Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Erasmus MC-Sophia heeft, net als bij de vorige meting in 2015, de beste naam onder de kinderziekenhuizen.


 
Andere opvallende resultaten uit het onderzoek:
 
  • Sinds de eerste meting in 2009 is 30 procent van de ziekenhuizen van naam veranderd
  • Bezoekers van patiënten zijn de vergeten ‘fans’ van ziekenhuizen
  • Samenwerkingsverbanden van ziekenhuizen zijn zwakke merken
 
Nationale top-twintig van sterkste ziekenhuismerken in 2017 (+ positie in 2015)
De top-tien van sterkste ziekenhuismerken wordt gedomineerd door de acht academische ziekenhuizen die Nederland rijk is. Voor het eerst wordt deze ranglijst echter aangevoerd door het in kanker gespecialiseerde ziekenhuis Antoni van Leeuwenhoek. Op nummer tien staat Het Oogziekenhuis Rotterdam.
 
 
  • (4) Antoni van Leeuwenhoek
  • (3) Erasmus MC
  • (2) UMC Utrecht
  • (1) AMC
  • (5) Radboudumc
  • (6) VUmc
  • (7) UMCG
  • (8) LUMC
  • (12) Maastricht UMC+
  • (13) Het Oogziekenhuis Rotterdam
  • (11) MC Slotervaart
  • (16) Martini Ziekenhuis
  • (10) OLVG
  • (18) Máxima Medisch Centrum
  • (23) Jeroen Bosch Ziekenhuis
  • (17) Isala
  • (19) Sint Maartenskliniek
  • (14) St. Antonius
  • (15) Rijnstate
  • (24) Havenziekenhuis Rotterdam
  •  
    De posities elf tot en met twintig in de merkenranglijst worden vooral bezet door topklinische ziekenhuizen, Deze organisaties onderscheiden zich van de reguliere ziekenhuizen met een innovatiever en deskundiger imago. Het Amsterdamse MC Slotervaart en het Rotterdamse Havenziekenhuis zijn de enige reguliere ziekenhuizen in de top-twintig.
     
    ‘Tijdens de fusiedrift is er weinig oog voor de waarde van sterke ziekenhuismerken’
    Door de fusiegolf in de ziekenhuissector sneuvelen veel organisatienamen en worden nieuwe namen geïntroduceerd. Van de 96 ziekenhuizen die in 2009 zijn onderzocht, veranderde 30 procent van naam. "En dat heeft impact op de reputatie van een ziekenhuis," aldus Hendrik Beerda. "Een voorbeeld is de Noordwest Ziekenhuisgroep. Zij verloren in de afgelopen twee jaar in Noord-Holland ruim de helft van hun bekendheid in vergelijking met de oude naam Medisch Centrum Alkmaar en bijna een kwart in vergelijking met de oude naam Gemini Ziekenhuis.
    Bij de keuze voor een nieuwe organisatienaam spelen interne motieven vaak een hoofdrol en wordt de waarde van de huidige merknaam onderschat. Dat is jammer, want het onderzoek laat zien dat het jaren duurt voordat een nieuwe naam is ingeburgerd. ‘Het helpt wanneer u vertrouwen hebt in het ziekenhuis waar u binnenstapt. Dat maakt een ziekenhuisbezoek een minder spannende ervaring. Ook het doorverwijzen door artsen en het werven van personeel verloopt beter met een sterk imago."
    Als naamswijziging door een fusie echt nodig is, dan is het meestal het beste om de namen van de fusiepartners in de nieuwe naam te verwerken. Het Spaarne Gasthuis deed dit bijvoorbeeld recent na de fusie tussen het Kennemer Gasthuis en het Spaarne Ziekenhuis. Afkortingen als nieuwe naam zijn niet aan te raden vanwege de moeizame herkenbaarheid en de kille uitstraling.
     
    Nieuwe ziekenhuisnamen tijdens het Ziekenhuizen Merkenonderzoek (2009-2017)
     
    • Admiraal De Ruyter Ziekenhuis: na fusie van het Oosterscheldeziekenhuis en Ziekenhuis Walcheren
    • Alrijne Ziekenhuis: na fusie van het Diaconessenhuis Leiden en Rijnland Zorggroep
    • Bravis Ziekenhuis: na fusie van het Franciscus Ziekenhuis Roosendaal en het Lievensberg ziekenhuis
    • ETZ: na fusie van het St. Elisabeth Ziekenhuis en het TweeSteden ziekenhuis Tilburg
    • Franciscus Gasthuis & Vlietland: na fusie van het Sint Franciscus Gasthuis en het Vlietland Ziekenhuis
    • HMC: na fusie van het MCH (Medisch Centrum Haaglanden) en Bronovo
    • Isala Diaconessenhuis: na fusie van Diaconessenhuis Meppel met Isala
    • MC Groep: na overname van de IJsselmeerziekenhuizen
    • Noordwest Ziekenhuisgroep: na fusie van het Gemini Ziekenhuis met Medisch Centrum Alkmaar
    • Ommelander Ziekenhuis Groninger: na fusie van het Delftzicht Ziekenhuis en het St. Lucas Ziekenhuis
    • Spaarne Gasthuis: na fusie van het Kennemer Gasthuis en het Spaarne Ziekenhuis
    • Spijkenisse MC: na faillissement van het Ruwaard van Putten Ziekenhuis
    • Zuyderland: na fusie van Orbis en Atrium
     
    Bezoekers van patiënten zijn de vergeten ‘fans’ van ziekenhuizen
    Uit het Ziekenhuizen Merkenonderzoek blijkt dat de waardering onder de bezoekers van ziekenhuispatiënten erg hoog is. "Gelukkig worden ziekenhuizen door hun patiënten het meest gewaardeerd, maar opmerkelijk is dat de beoordeling onder bezoekers vrijwel even positief is. Voor ziekenhuizen zijn de duizenden bezoekers die zij jaarlijks over de vloer krijgen dus een belangrijke doelgroep om hun imago verder op te krikken. Aantrekkelijke faciliteiten zoals winkels restaurants en kunst kan de bezoekerstevredenheid nog verder verbeteren. Ziekenhuizen kunnen hierbij bijvoorbeeld leren van musea. Uit merkenonderzoek blijkt dat de bezoekerstevredenheid bij musea in de afgelopen jaren fors is toegenomen door betere horeca en winkels," aldus Beerda.
     
    Kinderziekenhuizen met de sterkste reputatie in 2017 (+ positie in 2015)
    Het Sophia Kinderziekenhuishuis in Rotterdam heeft op nationaal niveau de hoogste score op de drie pijlers van merkkracht. Het Sophia is, net als bij de vorige meting in 2015, niet alleen het bekendste en meest gewaardeerde kinderziekenhuis van Nederland, ook voelt men de meeste binding met dit ziekenhuis.
     
    1. (1) Erasmus MC-Sophia
    2. (2) Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ)
    3. (3) Emma Kinderziekenhuis AMC (EKZ)
    4. (4) Juliana Kinderziekenhuis
    5. (5) Radboudumc Amalia kinderziekenhuis
    6. (6) Beatrix Kinderziekenhuis
    7. (-) Prinses Máxima Centrum voor Kinderoncologie
    8. (7) Willem-Alexander Kinderziekenhuis (WAKZ)
     
    Samenwerkingsverbanden hebben een zeer zwak imago
    Met het Ziekenhuizen Merkenonderzoek zijn dit jaar voor het eerst ook de samenwerkingsverbanden in de sector gemeten. Uit het onderzoek blijkt dat deze partnerships voor het publiek nog onzichtbaar zijn. Vrijwel niemand kent bijvoorbeeld de twee samenwerkingsverbanden tussen topklinische ziekenhuizen, STZ en Santeon. De zorgorganisatie Rivas, waarvan het Beatrix Ziekenhuis in Gorinchem deel uitmaakt, is het samenwerkingsverband met de sterkste uitstraling.
     
    1. Rivas
    2. Antonius Zorggroep
    3. Pantein
    4. St. Anna Zorggroep
    5. Treant Zorggroep
    6. Alrijne Zorggroep
    7. MC Groep
    8. ZorgSaam Zeeuws-Vlaanderen
    9. Santeon
    10. Saxenburgh Groep
    11. CuraMare
    12. Samenwerkende Topklinische opleidingsZiekenhuizen (STZ)
    13. Zorgpartners Friesland
     
     

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijven die tijdig vernieuwen hebben een sterke reputatie
 IKEA is merk met beste reputatie in Nederland
 Bedrijfsreputatie belangrijk voor professionals in de Nederlandseolie- en gassector
 Young Professional verkiest social enterprises
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10