22 oktober 2001 -
Consumenten willen wel reclame-emailings ontvangen, maar zijn vaak teleurgesteld over de kwaliteit daarvan. Dat concludeert marktonderzoeker Forrester.
De melden zich gretig aan voor emailmarketing, maar melden zich ook dikwijls snel weer af. In de sector reisinformatie blijkt het afmeldingspercentage met vijf procent op jaarbasis het laagste te zijn.
In sectoren waar afmeldingen wel veel voorkomen, blijkt de reden vrijwel onveranderlijk gelegen in de geringe kwaliteit van de aangeboden informatie. De frequentie en te sterke commerciële lading van de informatie komen op de tweede en derde plaats als reden voor afzegging van e-mailings.
De mensen die zich voor marketing-e-mail aanmelden, zijn merendeels tussen 16 en de 34 jaar oud en veelal kinderloos. 44 Procent van hen heeft een universitaire graad en 46 procent is al meer dan twee jaar regelmatig on-line. 77 Procent kan worden getypeerd als ‘technologie-optimist’. Ze zijn gemiddeld 9 uur online en voor 95 procent van hen geldt dat e-mail hun belangrijkste reden is om op internet in te loggen.