zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe werft u generatie Z?

2 augustus 2017 - Generatie Z heeft haar intrede gemaakt op de arbeidsmarkt. De generatie die continu ‘digital connected’ is, hoge ambities heeft, maar ook altijd op zoek is naar meer voldoening, feedback en verbetering.

Voor deze digital natives, geboren tussen 1997 en 2010, is de huidige arbeidsmarkt erg interessant en rijk aan kansen, maar soms ook nog intimiderend. Om te overleven in het werkveld moeten ze vaardigheden hebben die niet geautomatiseerd kunnen worden, oudere collega’s respecteren en hun behoefte aan directe bevrediging onderdrukken. Er zijn ook een aantal verschillen in het recruitmentproces van Generatie Z ten opzicht van andere generaties. De werving vereist dus een totaal andere aanpak. Hays geeft tips om deze jonge mensen te werven. 


 
Hiërarchie
HR-professionals zijn ervan overtuigd dat Generatie Z de hiërarchie op de werkvloer meer door elkaar schudt dan de generaties Y en X ooit hebben gedaan. Langetermijn loyaliteit is onder de Generatie Z schaars, omdat deze jonge professionals verschillende jobs willen hebben gedurende hun lange carrière. De uitdaging zit dus in het vinden van de meest effectieve manieren om talent verder te helpen in hun ontwikkeling en te behouden voor het bedrijf. "Generatie Z is vaak op zoek naar onmiddellijke bevrediging en feedback," vertelt Jill van Casteren, HR manager bij Hays Nederland. "Dit kan een werkplek niet altijd bieden. Ook omdat deze generatie ervan bewust is dat ze pas op late leeftijd met pensioen gaan, willen ze dat hun werk past binnen het leven zoals zij dat voor ogen hebben. Hierbij moeten ze rekening houden met automatisering op de werkvloer, maar ook met lagere salarisverhogingen. Dit is belangrijk bij het huren of kopen van een eigen huis."
 
Hoe werft u Generatie Z?
Hays deelt de volgende tips om Generatie Z te werven:
 
  • Houd het wervingsproces snel, eerlijk en transparant
Generatie Z wil snel antwoord hebben en is op zoek naar transparantie van zijn werkgever. Ze willen niet horen wat de organisatie van zichzelf vindt; zij baseren hun mening op die van anderen in hun netwerk. Ook ouders hebben een grote invloed op hun werkkeuze.  
 
  • Gebruik nieuwe manieren om ze aan te trekken
Deze generatie heeft de beste digitale vaardigheden. Organisaties kunnen daarom jonge werknemers vragen social media in te zetten om nieuwe talenten aan te werven. Daarnaast moeten werkgevers er klaar voor zijn om virtual reality en games in te zetten in het wervingsproces.
 
  • Balans tussen werk en privé verandert
Generatie Z heeft een andere kijk op de balans tussen werk en privé. Ze weten dat ze langer moeten werken en als digital natives is het gebruik van technologie om te werken op afstand of om thuis te werken de norm.
 
  • Zorg voor een doel
Deze generatie wil begrijpen waarom een organisatie doet wat zij doet en wat zij kunnen bijdragen aan het succes. Ze willen een duidelijk doel hebben.
 
De generaties op een rij
Hoe zit het ook alweer met de generaties? Hieronder alle generaties op een rij:
Baby Boomers: 1945-1960
Generatie X: 1961-1980
Generatie Y (millennials): 1980-1996
Generatie Z: 1997-2010
Generate Alpha: na 2010
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf redenen voor marketeers om te (blijven) focussen op babyboomers
 De toekomstige werkplek van generatie Z
 Samenwerking of botsing als generatie Z tot de arbeidsmarkt toetreedt?
 Vijf redenen waarom generatie X geschikte leiders voortbrengt
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10