zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sollicitatiebrieven en motivaties zijn op hun retour

7 juli 2017 - Werkgevers moeten hun wervings- en sollicitatieprocessen nog veel meer inrichten op de explosieve opkomst van mobiel, anders missen zij straks een groot deel van het talent op de arbeidsmarkt.

De huidige generatie digital natives wil snel en gemakkelijk kunnen solliciteren anders ‘surfen’ ze snel door naar een andere werkgever. Solliciteren neemt ook een andere vorm aan. Monsterboard signaleert een sterke opkomst van nieuwe en vooral snellere manieren van solliciteren via video, WhatsApp of social media met als gevolg dat sollicitatiebrieven en motivaties steeds meer op hun retour zijn. Het recruitment platform ziet nu al dat 42 procent van het verkeer op de website via mobile devices binnenkomt. Dat blijkt uit het Monster Year Report 2017, waarin Monsterboard jaarlijks de arbeidsmarkt onder de loep neemt.


 
Sollicitanten via mobiel hebben geen zin om lange motivaties te typen
Werkgevers moeten hun wervingsstrategie op de mobiele groei afstemmen door onder meer hun manier van kijken naar kandidaten aan te passen. Gian Zandonà, managing director van Monsterboard: "Dit is een punt dat even wennen zal zijn voor veel recruiters. Omdat niet alle mobiele sollicitanten zin hebben om een uitgebreide motivatie te typen als ze met een smartphone solliciteren, kan het zijn dat het bedrijf een vrij summiere reactie krijgt die soms niet meer is dan iemands naam en adresgegevens."
Voor recruiters betekent dit dat ze zelf online meer gegevens moeten opzoeken van de persoon die achter een sollicitatie zit. Zandonà: "U kunt dit lastig vinden als recruiter, omdat u van mening bent dat sollicitanten gemotiveerd moeten zijn en een inspanning moeten leveren om voor een baan in aanmerking te komen. Maar daarmee gaat u voorbij aan het feit dat de digitale wereld gewoon sneller, eenvoudiger en laagdrempeliger is geworden. Deze ontwikkeling biedt namelijk veel kansen om meer kandidaten te bereiken en ook mensen te vinden die veel beter passen op uw vacatures."

 

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Meer sollicitaties via mobiel in 2017
 Solliciteren 2. 0
 Werkzoekende solliciteert graag via mobiel device
 Pas uw Facebook-account aan voor uw sollicitatie
 
 
reacties
 
Job Verberne  |   | 
8-07-2017
 | 
14:03 uur
Het is een herkenbaar feit dat lange motivaties steeds minder worden door de toenemende digitale en technologische ontwikkelingen.

Echter zien we aan de andere kant ook dat diverse initiatieven en startups gefaald hebben of niet succesvol genoeg zijn om door te breken met oplossingen omtrent dit probleem, althans in Nederland. Denk aan Jobr, Otso en andere apps die werkgevers en werknemers bij elkaar brengen a la Tinder.

Mogelijk dat een oplossing breder geaccepteerd wordt als een groot jobboard zoals MonsterBoard een innovatieve manier van solliciteren creëert. Ik ben benieuwd hoeveel motivatiebrieven en sollicitatiebrieven we over een aantal jaar nog zien.
Roos Sluis  |   | 
11-07-2017
 | 
09:54 uur
JobTalk (tinder for jobs) anticipeert hier al 2 jaren op. Preselectie kan makkelijk geautomatiseerd, zodat de recruiters tijd krijgen om de dingen te doen waar ze echt goed in zijn. Het is nu ook whitelabel beschikbaar, gekoppeld aan je eigen ATS systeem. Je maakt een vacature in je eigen systeem aan en JobTalk selecteert automatisch. Daarnaast is het een prachtig nieuw arbeidsmarktcommunicatie middel, waarmee je wellicht personen wel aanspreekt in je doelgroep, die je in het verleden niet bereikte.

We hebben allemaal de middelen om zaken sneller en makkelijker te doen en recruiters te ontzorgen. Deze tool is er daar 1 van.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10