30 juni 2017 -
Voor 2017 zijn de bijtellingscategorieën vijftien procent, 21 procent en 25 procent samengevoegd tot één categorie: 22 procent bijtelling. Doordat bijna alle auto’s in deze nieuwe bijtellingscategorie vallen, is de keuze voor de leaserijder weer groot.
De afgelopen jaren liet de zakelijke rijder de keuze voor een nieuwe auto voor een groot gedeelte afhangen van de bijtellingscategorie die bij de auto hoorde. Daardoor waren sommige modellen meer in trek dan andere. Wat resulteerde in hoge verkoopaantallen van een bepaald model met een specifieke motorisering. Deze hadden namelijk een verlaagde bijtelling, bijvoorbeeld Plug-In auto’s.
Twee bijtellingscategorieën
Anno 2017 zijn er nog maar twee bijtellingscategorieën. Vier procent voor auto’s zonder uitstoot, dus volledig elektrische en waterstofauto’s. En 22 procent bijtelling voor auto’s met minimaal 1gram CO2 uitstoot. Dit maakt dat de leaserijder weer met het hart kiest en dit is te zien in de verkopen.
Er is een toename in verkopen van luxere uitvoeringen en andere motoriseringen te zien. Dus niet alleen de benzine- of dieselmotor die een verlaagde bijtelling heeft, maar men kiest voor de motorisering én uitvoering die bij hem/haar past. De verschillende automerken liggen in 2017 qua verkopen dichter bij elkaar. Er zijn minder uitschieters in verkoopaantallen van enkele specifieke modellen. VZR vindt dit een goede ontwikkeling, de zakelijke rijder heeft een ruimere keuze.
Gemiddelde catalogusprijs daalt
Tevens wordt gezien dat de gemiddelde catalogusprijs van een leaseauto daalt. Dit komt door twee zaken, 1. er wordt minder gekozen wordt voor Plug-In auto’s die relatief dure techniek aan boord hebben, 2. Door het gelijktrekken van de bijtellingscategorieën kan er niet meer gekozen worden voor duurdere leaseauto’s maar met een lagere bijtelling.
BPM per leaseauto stijgt
Plug-In auto’s hebben een lagere BPM. Doordat er minder gekozen wordt voor plug-in modellen stijgt de gemiddelde BPM per leaseauto. Dit is een positief bericht voor onze overheid die de afgelopen jaren de BPM-inkomsten flink heeft zien dalen.
Voorzitter Jan van Delft: "We zien dat er nu andere keuzes gemaakt worden voor een nieuwe leaseauto. Waar men vroeger bijvoorbeeld voor een plug-in hybride koos, omdat deze een lage bijtelling had terwijl men heel veel kilometers reed, kiest men nu voor de motorisering die past bij het gebruik Daarnaast kan men weer uitgebreid kiezen voor meer of minder luxe uitvoeringen.."