zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Elke minuut haakt vier procent af in online sollicitatieproces

23 juni 2017 - Met elke minuut dat het onlinesollicitatieproces in beslag neemt, raken bedrijven tot vier procent van de kandidaten kwijt. Dat is een van de uitkomsten van recent onderzoek van Indeed.  

Het bedrijf onderzocht het onlinesollicitatieproces van topwerkgevers in Europa. Gemiddeld kost het een sollicitant in Europa vijf minuten om een onlinesollicitatieprocedure te doorlopen. In Nederland hoeft een kandidaat hier slechts twee minuten aan te besteden. De bedrijven in Nederland met de snelste onlinesollicitatieprocessen zijn Connexys, ABN Amro, Ohpen, AMC en VAC IT Groep.


Uit onderzoek dat Indeed vorig jaar deed, werd al duidelijk dat vrouwen vaker afhaken bij een ingewikkelde sollicitatieprocedure. Ook bleek uit dat onderzoek dat jongeren minder tolerant zijn tegenover een ingewikkeld sollicitatieproces dan ouderen.

Complexe sollicitatieprocedures
Het nieuwe onderzoek van Indeed laat zien dat bedrijven gemiddeld maar liefst de helft van alle kandidaten verliezen vanwege een te complex onlinesollicitatieproces. Dat kan te maken hebben met het aantal vragen dat sollicitanten moeten beantwoorden. In Europa ligt het gemiddelde aantal gestelde vragen op 34. Dat ligt in Nederland veel lager: bij Nederlandse bedrijven worden gemiddeld vijftien vragen gesteld.

Mobiel solliciteren
Een complex online sollicitatieproces kan ook te wijten zijn aan het feit dat in Nederland slechts 32 procent van de bedrijven een mobielvriendelijke sollicitatieprocedure biedt. En dat terwijl veel werkzoekenden uitsluitend via een mobiel device solliciteren: in Nederland gaat het om zo’n 42 procent, in Europa is dat 48 procent. Vergeleken met andere Europese landen, ligt het percentage bedrijven dat mobiel solliciteren aanbiedt in Nederland, veel lager. Zo biedt 71 procent van de Franse bedrijven, 67 procent van de Duitse bedrijven en 49 procent van de Britse bedrijven mobiel solliciteren aan.
Sander Poos, Managing Director Benelux bij Indeed: "Nu de arbeidsmarkt aantrekt en werkzoekenden steeds meer keuze hebben, moeten organisaties harder werken om te zorgen dat kandidaten voor ze kiezen. Bedrijven moeten technologie inzetten bij het werven van kandidaten om het sollicitatieproces zo soepel mogelijk te laten verlopen. Als bedrijven een optimale ervaring voor sollicitanten bieden, dan ligt het vinden van de juiste kandidaat binnen handbereik. En dat is uiteindelijk waar organisaties naar op zoek zijn."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Online sollicitatie blijft onbeantwoord
 Steeds meer mobiele sollicitaties
 Online sollicitant stoort zich aan technische mankementen
 Populariteit sollicitatiemails spectaculair gestegen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10