2 maart 2004 -
Van de Fortune top-100 bedrijven claimt 80 procent 'klantgedreven' te werk te gaan. Diezelfde klant kan dagelijks beoordelen of dit allemaal holle retoriek is of waarheid. Om daarna met de voeten te stemmen.
Interne hindernissen zorgen dat bedrijven, hoe zeer ze dat ook wensen, minder klantgedreven zijn dan ze zouden willen. Daarover bericht het magazine Marketing Management.
1. Verkokering Veel afdelingen of units opereren relatief zelfstandig, zonder onderling overleg.
2. Marktsegmentering werkt in de praktijk niet Op papier zijn marktsegmenten met enige speurwerk te onderscheiden. Maar zijn deze segmenten ook apart te benaderen? Hebben ze overeenkomsten qua mediagedrag? En: voegen de segmenten wel voldoende waarde toe?
3. Afrekenen op omzet en marktaandeel Dit zijn korte termijndoelstellingen. Het gaat er ook om in hoeverre marketingactiviteiten waarde toevoegen voor de klant. Dat is vaak lastiger te bepalen dan de omzet, en wordt daarom ten onrechte onder het tapijt geschoven.
Attitude Bij voorkeur heeft een bedrijf een aparte marketingfunctie met een eindverantwoordelijke in de Raad van Bestuur. Maar dat alleen is niet genoeg: het moet uiteindelijk een breed gedagen attitude zijn.
Bron:Marketing Online