zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bijna helft ziet collega’s ook buiten werktijd

13 juni 2017 - Leuke collega’s dragen het meest bij aan het werkplezier van werknemers. Hoewel meer dan de helft aangeeft zich wel eens te ergeren aan hun vakgenoten, zegt 84 procent van de werknemers veel waarde te hechten aan aardige collega’s.

Zoveel waarde dat zij elkaar ook buiten werktijd ontmoeten (43 procent). Goede collega’s zijn dus goud waard, zo blijkt uit onderzoek van Manutan onder kantoor-, werkplaats- en magazijnpersoneel. 


 
  • De warme feiten:
    43 procent ziet zijn of haar collega’s ook buiten werktijd
    • Kantoorpersoneel: 45 procent
    • Werkplaats en magazijn: 38 procent
  • twaalf procent gaat weleens samen sporten
  • 42 procent is bevriend met een of meerdere collega’s
  • 22 procent is weleens verliefd geweest op een collega
  • vijftien procent heeft weleens een relatie met een collega gehad

Werkplezier
Liefst 84 procent noemt leuke collega’s als belangrijke factor in het werkplezier. Dat is bijna vijftien procent meer dan de nummer twee: goede faciliteiten zoals een bureau en ergonomische accessoires. Borrels, feestjes en uitjes zijn voor één op de drie belangrijk. Ergeren aan collega’s doen we ook, zegt zo’n 55 procent. Maar opvallend genoeg wordt openlijk klagen over het werk of over collega’s juist als een van de grootste irritatiebronnen gezien.

‘Bakkie doen’
Andere factoren die substantieel bijdragen aan het werkplezier, zijn een goede bak koffie of een momentje rust. Wie als werkgever zijn personeel een kopje koffie ontzegt, snijdt zichzelf in de vingers; Nederlandse werknemers kunnen namelijk niet zonder. Van de ondervraagden gaat 64 procent na een ‘lekker bakkie’ met meer plezier aan het werk. Onze zuiderburen geven veel minder om dit warme drankje. Slechts 47 procent van de Belgische werknemers zegt dat koffie bijdraagt aan hun werkplezier. In Nederland kan 92 procent van de ondervraagden een bakje koffie drinken op de werkvloer. De koffie wordt gemiddeld gewaardeerd met een 7,0. Er wordt soms jaloers gekeken naar Zweedse collega’s die een uitgebreide én verplichte koffie- en bijkletspauze, ‘fika’ genaamd, kennen. Zo’n 40 procent verwacht dat de productiviteit en de sfeer op de werkvloer door zo’n speciaal moment toeneemt.

Sociaal trefpunt
Lydia Rongen, HR Manager Benelux bij Manutan: "Het werk is een belangrijk sociaal trefpunt. Het is meer dan die ene plek waar unaartoe gaat om geld te verdienen. Natuurlijk heeft u die sociale contacten ook via familie, buren, vrienden en op de sportclub, maar niemand vindt het leuk om veertig uur per week door te brengen tussen mensen die nooit eens vragen hoe het met je gaat. Dit onderzoek laat zien dat de contacten die u op het werk opbouwt ook buiten het werk grote invloed hebben. Zowel werknemers als werkgevers moeten die kennis gebruiken om op allerlei creatieve manieren contact en plezier te stimuleren. Goede collega’s, meer werkplezier, sterker bedrijf."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlanders ervaren het hoogste werkgeluk van Europa
 Samen met collega's op vakantie biedt voordelen
 Veel werkplezier in Nederland ondanks hoge werkdruk
 Contact met collega’s reden om weer naar kantoor te gaan
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10