24 februari 2004 -
Het is eindelijk bewezen: consumenten zijn niets meer of minder dan dieren die op hun instinct af gaan. Zintuigelijke reacties spelen een veel grotere rol in aankoopbeslissingen dan rationele overwegingen.
Daarom is het voor een marketeer meer van belang te weten wat er in het lichaam van de potentiële klant gebeurt dan wat er in zijn hoofd omgaat.
Biofeedback Biofeedback blijkt dan ook een uitstekende marketingtool: het 'leest' als het ware de reacties van het lichaam op een reclame-uiting en het werkt bovendien veel sneller dan methoden die gebaseerd zijn op verbale uitingen van de consument. Met behulp van minisensoren kan bijvoorbeeld direct de activititeit van de zweetklieren worden gemeten of de werking van de spieren waarmee we glimlachen of fronsen.
Emotionele behoeften De uitkomsten van zo'n biofeedback-sessie kunnen vervolgens worden gebruikt om de marketinginspanningen meer in overeenstemming te brengen met de (emotionele) behoeften van de doelgroep.
Bron:Marketing Online