Banneradvertenties geschikter voor business-to-business
22 februari 2004 -
Het gebruik van banners - advertenties op websites die met behulp van een hyperlink in verbinding staan met de website van de adverteerder - is geschikter voor het bereiken van bedrijven (B2B) dan van consumenten (B2C).
Uit onderzoek in het Journal of Advertising Research blijkt dat er minder vaak wordt doorgeklikt op de banners die voor consumenten zijn bestemd.
Kleur Wat betreft het gebruik van kleur in de banners is er geen onderscheid: Voor zowel B2B als B2C dienen extreem felle of vale kleuren te worden vermeden. Een gemiddelde kleurstelling heeft de voorkeur van beide doelgroepen.
Emotie Verschil is er wel met betrekking tot het gebruik van animatie en emotie in de banners. Consumenten klikken dan vaker door, terwijl bedrijven juist afhaken. Opvallend genoeg leidt de aanwezigheid van lokkertjes en interactiviteit in een banner juist tot minder doorklikken. Vooral bedrijven zijn hiervan niet gecharmeerd, maar ook consumenten klikken dan minder vaak op de banner.
Bron:MKBnet