zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Liever een leuke baan dan een topsalaris

21 april 2017 - Millennials verkiezen fun op het werk massaal boven keiharde cash: zeven op de tien Europese jongeren zouden een saaie baan die een ton per jaar verdient afslaan voor een leuke, modaal betalende job.

Dat blijkt uit internationaal arbeidsmarktonderzoek naar de mindset van millennials op het gebied van werk. Het onderzoek, uitgevoerd door YoungCapital in samenwerking met de Universiteit Utrecht, werd gepubliceerd in de New Generation Recruitment Guide 2017-2018


 Voor het onderzoek werden 3.721 millennials tussen de zeventien en 36 jaar in acht Europese landen ondervraagd. Zij kregen de keuze: ga je voor een saaie baan met een dikke loonstrook of een leuke baan die modaal verdient? Maar liefst 69 procent prefereert de leuke baan. Vooral de Spanjaarden (81 procent), de Fransen (77 procent) en de Nederlanders (71 procent) kiezen vol overgave voor fun tegen een modale beloning. De Duitsers en de Britten zijn minder overtuigd: in deze landen zouden respectievelijk 55 en 57 procent een goedbetalende, doch slaapverwekkende carrière aan zich voorbij laten gaan. "Werkgevers doen er goed aan hier notie van te nemen", zegt Ineke Kooistra, CEO van YoungCapital.  "De tijd dat u jong talent met alleen een dik salaris over de streep trok, is nu echt voorbij. Wie een duurzame relatie met millennials wil opbouwen, zal zich echt moeten verdiepen in hun mindset."

Vast contract valt van voetstuk
Het onderzoek gaat ook in op de voorkeuren van millennials voor contractvormen. Op de vraag welke contractvorm zij ideaal vinden op dit moment van hun leven, geven zes op de tien Europese jongeren de voorkeur aan een contract voor bepaalde tijd. In Nederland geldt dit voor de helft van de ondervraagden. Dat is verrassend, aldus Werner Liebregts, onderzoeker aan de Universiteit Utrecht. "Rationeel gezien zou het contract voor onbepaalde tijd met alle bijkomende zekerheden het ideaal moeten zijn van iedere werknemer, op elk moment van zijn of haar leven. Niets is minder waar: jongeren willen zich juist vrij voelen." De ondervraagden geven aan hun opties open te willen houden om te reizen of te studeren, of willen zich zo breed mogelijk ontwikkelen bij verschillende werkgevers. Liebregts: "Als zij zelf niet de intentie hebben om lange tijd bij een bedrijf te blijven, verwachten ze die commitment ook niet van hun baas." Hoe jonger de ondervraagden, hoe minder geliefd het vaste contract. Alleen in Frankrijk geven jongeren in alle leeftijdsgroepen de voorkeur aan een contract voor onbepaalde tijd.
 
Tevreden met contractvorm
Over het algemeen zijn de millennials tevreden over het aantal uren dat zij werken en hun contractvorm. Van de ondervraagden die nu werken onder een kortlopend uitzendcontract, een halfjaarcontract, een jaarcontract of een contract voor onbepaalde tijd, geeft steeds de grootste groep aan daar ook tevreden mee te zijn. In Nederland zijn mensen relatief minder tevreden en zouden meer mensen een vast contract willen hebben. Opmerkelijk is ook dat 18,6 procent van de mensen die wel een vast contract hebben, liever een flexibel contract zou willen.
 
Millennials willen nieuwe dingen leren
In alle Europese landen vinden jongeren nieuwe dingen leren het allerbelangrijkste bij de keuze voor een werkgever. Salaris staat op de tweede plek, gevolgd door duidelijke kaders: jongeren willen graag precies weten wat de baas van ze verwacht. Het criterium ‘maatschappelijk verantwoord bezig zijn’ valt net buiten de top drie: 68 procent van de Europese jongeren geeft aan dit (heel) belangrijk te vinden. Nederlanders vinden mvo met 58 procent een stuk minder boeiend, zeker in vergelijking met Frankrijk en Oostenrijk, waar driekwart van de respondenten het belangrijk vindt. Wel hechten Nederlanders in verhouding veel waarde aan een informele bedrijfscultuur. Van gadgets, zoals een telefoon of laptop van de zaak, zijn millennials het minst onder de indruk. Ook de mogelijkheid tot thuiswerken en een goede reputatie geven niet de doorslag bij de keus voor een werkgever.
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vacature: Pokémontrainers
 Leuke opleiding scoort beter dan arbeidsmarktkans vergrotende opleiding
 Goede werksfeer grootste drijfveer voor ICT’er
 Zelfvertrouwen als sleutel tot werkgeluk
 
 
reacties
 
Tom Oor  |   | 
2-05-2017
 | 
22:50 uur
Onderzoek toont aan dat boven een bepaald bedrag per maand geld weinig impact meer heeft op voldoening dat men uit werk haalt. Het is vaak ook niet of goed betaald krijgen en saai werk doen en slecht betaald krijgen en leuk werk doen. De kunst is om een optimum te vinden tussen beiden. Je kunt daarmee 'spelen' en dat is interessant.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10