zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Duurdere occasions steeds populairder

11 april 2017 - Occasions blijven populair in Nederland. Vooral de hogere middenklassers zijn in trek: in het eerste kwartaal van 2017 was een toename te zien in het zoekvolume van zes procent, wat heeft gezorgd voor een prijsstijging van negen procent.

De populairste occasion in dit segment is de BMW 5-serie. Dit blijkt uit de Marktmonitor van AutoScout24.



Populariteit hogere middenklasse occasions
De gestegen populariteit van de hogere middenklasse en luxe occasions is volgens Jurgen Vugts, Managing Director AutoScout24 Nederland, als volgt te verklaren: "In de crisis hielden de consumenten de hand op de knip en grote uitgaven - zoals de aankoop van een nieuwe auto - werden uitgesteld. Nu is er weer ruimte om toch een tweede gezinsauto aan te schaffen, die oude auto eindelijk te vervangen of om een auto aan te schaffen om weer iets luxer te reizen van en naar het werk."

Welke hogere middenklasse modellen waren het meest populair? Wat opvalt, is dat vier van de vijf meest gezochte occasions in dit segment van Duitse makelij zijn:
 
  • BMW 5-serie
  • Mercedes-Benz E-serie
  • Audi A6
  • Volvo V70
  • Audi RS6
  • Gemiddelde occasion kost 13.990 euro
    Ondanks dat er in het eerste kwartaal van 2017 ongeveer evenveel werd gezocht naar een tweedehandsauto als in het eerste kwartaal vorig jaar, is de gemiddelde prijs van een tweedehandsauto met 11 procent gestegen. Dat is ruim duizend euro; van gemiddeld 12.650 euro in Q1 2016 naar 13.990 euro in Q1 2017. "Terwijl de populariteit van de hogere middenklasse occasions met zes procent toenam, daalde het aanbod met drie procent. Deze schaarste zorgt voor een gemiddelde prijsstijging van negen procent, daarmee is de gemiddelde prijs het afgelopen kwartaal 1.800 euro gestegen naar 21.500 euro," aldus Vugts.

    Minder schaarste kleine auto
    In het eerste kwartaal van 2017 waren kleine occasions verantwoordelijk voor bijna de helft (43 procent) van het zoekvolume. Toch is de populariteit van deze occasions met vijf procent gedaald, terwijl de prijs met vijf procent is gestegen. Vugts: "De populariteit van kleine auto’s is gedaald, vanwege een stijging van de gemiddelde prijs en het grotere aanbod. In 2016 waren de kleine - voordelige - occasions in trek. Nu consumenten weer meer te besteden hebben, zie je dat ook schaarste in het compacte en middensegment dreigt en lijkt de ergste schaarste in kleine occasions voorbij."

    Aanbod SUV in lift, MPV verliest aan populariteit
    Een opvallende aanbodstijging is te zien in het SUV/Off-road segment; gemiddeld zijn er twaalf procent meer SUV’s aangeboden. Er zijn maar liefst negen miljoen zoekopdrachten uitgevoerd naar dit type occasion en dit heeft dan ook gezorgd voor een prijsstijging van zeven procent (van 26.650 naar 28.450 euro). De populariteit van MPV’s is echter sterk gedaald (-veertien procent), evenals het aanbod (-vier procent). Daarentegen is de prijs van een tweedehands MPV met vier procent gestegen.
     

     
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
     Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
     Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
     

    Gerelateerde nieuwsitems

     Occasions steeds duurder
     6,5 procent meer bedrijfsauto occasions verkocht
     Drie voorspellingen voor de occasionmarkt
     Kleine auto uit A-segment meest geïmporteerd uit Duitsland
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
    reacties
    Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
    ‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
    Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
    Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
    Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
    Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
    Mind your data (1) 
    top10