zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Onderzoek toont aan waar mobilteitscentra tekortschieten

11 april 2017 - De meest gevolgde trainingen en cursussen vinden grotendeels plaats ten behoeve van specialisering, terwijl het gros van de respondenten (67 procent) aangeeft kennis te moeten verbreden.

Ook toont het onderzoek aan dat het leren in de financiële dienstverlening te veel is gericht op titels, status en diploma’s en te weinig op carrièrebijdrage. De waarde van een diploma blijkt met 57 procent de belangrijkste factor in het kiezen van een opleiding. De betrouwbaarheid, de inhoudelijke kwaliteit en de bereikbaarheid (van de opleider) zijn daarna de drie belangrijkste factoren. Slechts 27 procent vindt carrièrebijdrage de belangrijkste reden om een opleiding te volgen.


Springest heeft in samenwerking met onderzoeksbureau NIDAP de HRD Trends van 2017 onderzocht. Meer dan 3.900 werknemers uit verschillende branches in Nederland werden ondervraagd. Op basis van 188 respondenten in de financiële dienstverlening is dit aparte onderzoeksrapport opgesteld.

Te weinig aandacht voor verbredende trainingen
Gemiddeld ligt in Nederland- bij vaardigheidstrainingen - de nadruk op communicatieve vaardigheden, coachende vaardigheden en andere, verbredende trainingen. In de financiële dienstverlening wordt het verbeteren van communicatieve vaardigheden wel gestimuleerd, maar het verbeteren van andere verbredende vaardigheden wordt achterwege gelaten ten gunste van analytische & projectmatige vaardigheden. Hierdoor worden medewerkers minder breed inzetbaar, terwijl dit juist nu belangrijk is. Er is te veel sprake van bijscholing en te weinig sprake van omscholing.

Medewerkers zelf proactief en tevreden met werkgever
Verder toont het rapport een duidelijk beeld over de huidige staat van mobiliteit in de financiële dienstverlening, evenals de mentaliteit van werknemers tegenover leren. Twee derde van de ondervraagden geeft aan meer belang te hechten aan kennisverbreding dan verder specialiseren. De meerderheid (62 procent) is van mening dat werkgevers voldoende actie ondernemen om doorleren te stimuleren.
Eén van de belangrijkste conclusies: bijna drie kwart van de ondervraagden is van mening dat doorleren altijd de eigen verantwoordelijkheid blijft.
Slechts 35 procent van de ondervraagden is bekend met het scholingsrecht in de Wet Werk en Zekerheid (WWZ).

Aanbevelingen
De financiële dienstverlening moet de leercultuur behouden. In deze sector is het belangrijk om experts te hebben die alles over hun onderwerp weten, maar medewerkers moeten ook andere vaardigheden ontwikkelen. Door eerst te beginnen met het breed opleiden van talent, kan een organisatie daarna vraaggestuurd specialiseren op het moment dat een marktverschuiving plaatsvindt. Het onderzoek toont aan dat medewerkers zelf al het initiatief nemen om te leren en het belang hiervan ook begrijpen. Dit kan worden benut door een overzichtelijk cursusaanbod te generen zodat er ook buiten de specialisatie kan worden gekeken. De afdeling HR(D) en mobiliteitscentra kunnen hier de sleutelrol in spelen.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Communicatietraining buiten werktijd neemt vlucht
 Lunchpauze favoriete moment voor online training
 Online leren populairste leermethode voor de toekomst
 Baankans vergroten: werkgever betaalt graag mee
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10