Digitale transformatie – meer dan alleen IT-technologieën
7 april 2017 -
Digitalisering verandert niet alleen de leefgewoonten van mensen, maar beïnvloedt ook de wijze waarop ondernemingen zakendoen en communiceren. Digitalisering biedt vele kansen voor het verhogen van de efficiëntie en productiviteit die ondernemingen moeten benutten om hun concurrentievermogen op lange termijn te waarborgen.
De digitalisering van bedrijfsprocessen vormt zowel een technische als een organisatorische uitdaging. De digitale omwenteling heeft immers alleen succes als deze integraal wordt doorgevoerd. Daarom ligt de verantwoordelijkheid voor de digitale transformatie niet alleen op IT-niveau, maar ook op managementniveau.
Digitalisering houdt niet op bij de ingang van het kantoor
"Dit begrip van digitalisering is essentieel. Want een succesvolle transformatie betekent dat een integrale digitaliseringsstrategie niet ophoudt bij de deur van het kantoor, maar ook het beschrijven van interne arbeidsprocessen omvat," aldus Xavier Biermez, managing director bij IT Services Provider Konica Minolta Business Solutions Nederland. Als producent van multifunctionele systemen – de interface tussen papieren documentatie en digitale informatie – kent Konica Minolta de processen op kantoor tot in de details. "Ongestructureerde hoeveelheden gegevens moeten worden getransformeerd tot relevante informatie die te allen tijde snel moet kunnen worden opgevraagd," zo beschrijft Biermez de huidige uitdaging.
Geoptimaliseerde bedrijfsprocessen – ondernemingsbreed
Als aanbieder van IT-diensten en als sparringpartner van klanten, biedt Konica Minolta ondersteuning bij het formuleren en implementeren van een behoeftengestuurde digitaliseringsstrategie met individuele concepten en maatwerk-oplossingen. Voor de realisatie van de digitaliseringsmogelijkheden biedt de onderneming een scala aan efficiënte ECM-oplossingen (Enterprise Content Management). Dit loopt van de verwerking van binnenkomende digitale post en facturen via contract- en e-mailbeheer tot de verwerking van personeels- en klantendossiers. Hierdoor vervalt het tijdrovende en foutgevoelige proces van de invoer, via de doorgifte aan de desbetreffende afdeling, tot de uiteindelijke betaling. In plaats daarvan zorgt geautomatiseerd factuurbeheer bijvoorbeeld voor betrouwbaarheid en kostenbesparing. Dankzij deze ondernemingsbreed geoptimaliseerde bedrijfsprocessen, ontstaan oplossingen die naadloos aansluiten op de organisatiestructuur van de klant.
Konica Minolta – meer dan technologische competentie
Ook op het gebied van IT-beveiligingsconcepten biedt Konica Minolta maatwerk. "We vergroten de veiligheid binnen een digitale IT-infrastructuur door ervoor te zorgen dat de informatiebeveiliging voldoet aan de geldende wet- en regelgeving en door rekening te houden met het gedrag van medewerker," aldus Biermez. Daarbij wordt een integrale aanpak gevolgd die het niveau van de technologie overstijgt. Voor Biermez is dat het handelsmerk van Konica Minolta.