4 april 2017 -
Wanneer een zakenrelatie nee verkoopt, heeft dat voor 77 procent van de zakelijke beslissers een positieve invloed op de mening over deze relatie. Zo vindt 40 procent dat nee-verkopen laat zien dat iemand de kwaliteit van zijn dienstverlening borgt.
Voor 25 procent schept nee-verkopen een gevoel van vertrouwen en gelijkwaardigheid. Daarnaast beschouwt twaalf procent nee-verkopen als een teken dat gezamenlijke belangen boven die van de eigen business worden gesteld. Dit blijkt uit onderzoek ‘Stand van zakenrelaties’ van myBrand onder ruim 500 zakelijke beslissers.
Nee tegen nee
Niet bij heel zakelijk Nederland valt nee-verkopen in de smaak. Voor zestien procent is het een teken dat de zakenrelatie onvoldoende zijn best doet. Voor de overige zeven procent plaatst een nee-verkoop een zakenrelatie direct in zijn allergiezone, wat negatieve gevolgen kan hebben. Onder zakelijke beslissers geeft namelijk 85 procent aan dat bij gebrek aan vertrouwen de zakenrelatie beter beëindigd kan worden. Met de B2B Relatiescan wordt vastgesteld hoe het met het vertrouwensniveau binnen een zakenrelatie gesteld is. Vervolgens wordt er een advies uitgebracht om samen met de zakenrelatie te excelleren.
Vertrouwensbasis
"Nee-verkopen heeft vaak een positief effect op de zakenrelatie," stelt Seger Theuns, Algemeen Directeur bij myBrand. "Factoren als kwaliteit, gelijkwaardigheid en waardering leggen een goede vertrouwensbasis binnen een zakenrelatie. De mate van vertrouwen is bepalend voor het succes dat behaald wordt. Aangezien iedere zakenrelatie uniek is, is het van belang dat u goed op elkaars individuele behoeften ingespeeld bent."