29 maart 2017 -
Voor wie zich wil oriënteren op een nieuwe baan is er geen tekort aan websites, bureaus en apps die vacatures van meerdere werkgevers tonen.
Aan de Nederlandse beroepsbevolking is gevraagd welk online-kanaal het meest favoriet is van alle kanalen die zij gebruiken om zich te oriënteren op een baan. Ruim zestien procent van de Nederlanders noemt Indeed, gevolgd door LinkedIn (12,7 procent) en NationaleVacaturebank (9,3 procent). Daarmee wint de nummer één sterk aan voorkeur terwijl de meeste andere partijen terreinverliezen, met name de traditionele vacaturesites. Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group dat jaarlijks onder circa 15.000 personen wordt gehouden, en representatief is voor de Nederlandse beroepsbevolking.
LinkedIn over haar top heen
Over heel 2015 was LinkedIn nog de koploper in de lijst van meest favoriete online-oriëntatiekanalen van Nederland. Echter zagen we hier in de eerste helft van 2016 al een omslag. Indeed is het afgelopen jaar explosief door blijven groeien (+48 procent), terwijl LinkedIn aan populariteit (-zes procent) verliest in Nederland. Daarmee neemt Indeed niet alleen de nummer een plek over van LinkedIn, maar groeit zij sterk door als marktleider in Nederland. In tegenstelling tot nagenoeg alle andere arbeidsmarktplaatsen maken alleen Tempo-Team (+twee procent) en het social media platform Facebook een kleine groei (+vijf procent) door in 2016. De andere partijen lijken te worden opgegeten voor Indeed. "Het lijkt erop dat er op de arbeidsmarkt een winner-takes-it-all opstaat. Maar het is te vroeg om te juichen, omdat Facebook en LinkedIn in 2017 hun positie willen verbeteren. Facebook met een vacaturefunctionaliteit en LinkedIn met een redesign. De strijd is nog niet gestreden, zeker als Facebook zich sterker gaat profileren als vacatureplatform," aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group".
Vacaturesites verliezen populariteit
De enorme groei die Indeed heeft meegemaakt is ten koste gegaan van de populariteit van de meer traditionele vacaturesites. Op Indeed na hebben bijna alle andere vacaturesites hun marktaandeel zien dalen. Hoewel de NationaleVacaturebank.nl nog wel in de top drie staat, heeft het flink aan populariteit verloren (-24 procent). Ook de vacaturesites Monsterboard (-23 procent), Werk.nl (-40 procent) en Intermediair (-21 procent) zakken verder weg en verliezen hun voorkeurspositie bij werkzoekenden. "De traditionele vacaturesites lijken de handdoek in de ring te gooien in hun strijd met Indeed, LinkedIn en Facebook en richten hun businessmodel er nu vooral op om de winstgevendheid tot de laatste druppel te maximeren. Daarmee lijken ze een kans te missen, aangezien in Amerika de traditionelere partijen weer positie lijken te winnen van de marktleiders, te weten Indeed, LinkedIn en Glassdoor," aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group.