28 maart 2017 -
Financiële opvoeding maakt een groot verschil voor de financiële vaardigheid later in het leven. Zo blijkt dat mensen die op hun twaalfde zakgeld ontvingen 42 procent financieel vaardiger zijn dan mensen die nooit zakgeld kregen.
Ook is het belangrijk om over geld te spreken aan de eettafel. Door kinderen in de opvoeding te stimuleren om zelf te sparen, vergroot de kans met zestien procent dat zij later als volwassene ook sparen voor tegenslag.
Lastig onderwerp
"Geld is een lastig onderwerp. Thuis wordt er niet vaak of graag over gesproken, terwijl ons onderzoek laat zien dat u dat juist beter wel kunt doen. Door geldzaken al op jonge leeftijd met je kinderen te bespreken, vergroot u de kans dat ze later in hun leven goed met geld om zullen gaan," aldus prof. dr. Dirk Brounen, hoogleraar financieel management bij TIAS Business School. Hij zocht samen prof. dr. Kees Koedijk naar de kerningrediënten voor een verstandige financiële opvoeding. Hiervoor werden ruim 2000 Nederlandse huishoudens ondervraagd in het Dutch Household Panel van CentERdata. De antwoorden op vragen over de financiële opvoeding werden gekoppeld aan de financiële vaardigheid op latere leeftijd. Vijf elementen bleken het meest effectief, waarvan zakgeld de sterkste positieve invloed bleek te hebben. Ondervraagden die op hun twaalfde jaar van hun ouders zakgeld ontvingen scoorden 42 procent sterker op hun financiële vaardigheid als volwassene.
Leren omgaan met geld
Verder bleek het leren omgaan met geld door ouders (+23 procent), het stimuleren van sparen door ouders (+23 procent), het kinderen zelf laten bepalen van eigen uitgaven (+twintig procent), en kinderen betaalde karweitjes laten verrichten (+veertien procent) een beklijvend effect te hebben op de financiële vaardigheid later in het leven. Bovendien bleken kinderen die tussen hun twaalfde en zestiende al werden gestimuleerd om te sparen, later zestien procent meer waarschijnlijk ook daadwerkelijk te sparen om extra uitgaven te dekken.
Praten over geld
"Thuis over geld praten is belangrijk, zeker ook als onderdeel van de opvoeding. De kinderen van vandaag groeien op in een samenleving waarin de overheid steeds minder zaken voor ze regelt. Het is nu belangrijker dat ooit dat ze financieel vaardig worden, zodat ze later zelfstandige en verstandige keuzes ten aanzien van pensioen, hypotheek en beleggingen kunnen maken," aldus prof. dr. Kees Koedijk. Zakgeld speelt daarbij een grote rol. Hoewel zakgeld steeds gebruikelijker wordt (71 procent van de ondervraagde dertigers kreeg op hun twaalfde zakgeld ten opzichte van slechts twintig procent van de zeventigers) krijgt bijna één op de drie twaalfjarigen geen zakgeld. "Dat is jammer, want jong aangeleerd is oud goed gedaan."
Goed artikel! ''Jong aangeleerd is oud goed gedaan''. Wij zien dat bepaalde ouders hun kind(eren) een handje helpen door (een gedeelte van) de kinderbijslag te sparen voor later. Zo krijgt hun kind een vliegende start voor bijvoorbeeld de bekostiging van zijn/haar studie.