27 maart 2017 -
Alle organisaties hebben vandaag de dag wel een website. Handig, want zo wordt u snel gevonden door potentiële klanten. Een contactformulier is daarom misschien wel het belangrijkste onderdeel van een website.
Verzamelt u via deze manier ook gegevens van potentiële klanten? Dan loopt u mogelijk een groot risico… Benieuwd hoe dit zit én hoe u dit voorkomt? Lees dan verder.
Contracten
"Ik zie het echter steeds vaker misgaan als het om contracten gaat en dit kan grote gevolgen hebben voor het voortbestaan van een bedrijf," aldus Diederick Cardon, Legal Chief bij FIRM24 & Onlineflexbvoprichten.nl. Zo ging het een paar weken geleden goed mis bij ondernemer Frans. Frans heeft sinds enkele jaren een elektronica-webshop. Omdat hij de producten in groten getale inkoopt kan hij een lagere prijs hanteren dan de concurrentie. Een gat in de markt, want zijn bedrijf groeit per dag aanzienlijk. Toch gaat het op een dag mis: er valt een brief van de Autoriteit Persoonsgegevens op de mat. Uit de brief blijkt dat hij de privacywetgeving heeft overtreden. Maandelijks komen er duizenden bezoekers op zijn website en er worden flink veel bestellingen geplaatst en vragen gesteld via het online contactformulier. Hierdoor verwerkt zijn bedrijf maandelijks via cookies en invulvelden veel persoonsgegevens. In de brief van de Autoriteit Persoonsgegevens wordt aangegeven dat Frans deze gegevens niet goed heeft verwerkt. Doordat hij nalatig is geweest loopt hij nu risico op een boete die kan oplopen tot tienduizenden euro’s. Hoe had ondernemer Frans deze boete kunnen voorkomen?