24 maart 2017 -
Maar liefst vier op de tien medewerkers ervaren hun werk als niet zinvol. Zij zijn minder bevlogen in hun werk, hebben geen regie en laten hun baan niet aansluiten op hun drijfveren en talent.
Hierdoor zijn zij minder gelukkig dan medewerkers die hun werk wel zinvol vinden. Dit blijkt uit onderzoek van Schouten & Nelissen onder 1.900 werknemers.
Geluk voorspeller
Het onderzoek toont aan dat zinvol werk een belangrijke voorspeller is van bevlogenheid en het geluk van medewerkers. Slechts een derde van werkend Nederland is gelukkig en bevlogen in het werk. Het werk inspireert hen en geeft energie en betekenis. 61 procent van de niet-gelukkige medewerkers vindt het werk niet zinvol, terwijl 82 procent van de gelukkige medewerkers het werk juist als zinvol ervaart. 72 procent van de gelukkige medewerkers bevlogen tegenover slechts 6 procent van de niet-gelukkige medewerkers. Daarnaast heeft 39 procent van de niet-gelukkige medewerkers moeite om het werk thuis los te laten, bij gelukkige medewerkers is dit twee procent.
Betekenis, bevlogenheid en balans
Jessica van Wingerden, directeur Schouten Research: "Betekenisvol werk, bevlogenheid, eigen regie, ontplooiingsmogelijkheden en een goede werk-privé balans zijn belangrijke factoren voor gelukkige medewerkers. De onderzoeksresultaten tonen aan dat er op deze gebieden nog veel te winnen is. De geluksbeleving van medewerkers heeft direct impact op de kwaliteit van het werk. Het is daarom belangrijk dat werkgevers investeren in de randvoorwaarden die bepalend zijn voor betekenisvol werk en daarmee het geluk van medewerkers. Deel met de medewerkers wat de organisatie wil zijn en bereiken en bespreek hoe medewerkers daar individueel aan kunnen bijdragen. Faciliteer medewerkers daarnaast in de zoektocht naar hun werkwensen, investeer in ontplooiingsmogelijkheden en bied ruimte voor een goede werk-privé balans. Medewerkers moeten ook zelf regie nemen en zorgen dat hun passie en talenten tot hun recht komen in hun baan door hierover het gesprek aan te gaan met hun leidinggevenden. Dit verbetert niet alleen de geluksbeleving en duurzame inzetbaarheid van de medewerkers, maar komt ook direct ten goede aan de creativiteit, innovatiekracht en prestaties van organisaties."
Onderzoek
Werknemers die gelukkig zijn, maken het verschil voor organisaties. Schouten & Nelissen meet daarom jaarlijks het geluk van werkend Nederland. Het onderzoek ‘De Happitest’ is onder 1900 medewerkers in diverse branches uitgevoerd door Schouten & Nelissen.
Helaas een maar al te bekend bericht. Het blijft me bevreemden dat organisaties, met name P&O, zich hier zo weinig van aantrekken.
In 1976 (!) publiceerden Hackman en Oldham het artikel ''Motivation through the design of work'' waarin al wordt aangegeven dat het takenpakket een zeer grote invloed heeft op het vermogen om mensen te motiveren. Niet passende taken, de ervaring dat de functie belangrijk is, de identificatie met de taken, hebben een grote invloed op de motivatie, naast autonomie en feedback.
Echter, kijken we naar het beleid dan zien we dat mensen in niet passende functiebeschrijvingen worden gepropt en daardoor suboptimaal presteren. Dat leidt tot immense verspillingen van (menselijk) kapitaal.
Waarom accepteren organisaties miljoenen aan verspillingen op mensen terwijl het zo makkelijk is om die verspillingen te elimineren?
Waarom gaat P&O door met het opleggen van lifestyle en zijn ze niet bezig met het aanpassen van takenpakketten en de organisatie op medewerkers?
Maar vooral, waarom wordt de Hackman theorie niet gedoceerd op de HBO opleidingen? Mogen P-professionals niet weten hoe ze mensen kunnen binden en boeien?
Ik schreef er een paper over gratis te downloaden op agamedes.company. En natuurlijk helpen wij graag om het rendement van personeel te optimaliseren, door de organisatie inzicht te geven in wat mensen wél motiveert.
Want mensen motiveren hoeft alleen als ze niet gemotiveerd zijn en ik ga er toch van uit dat bedrijven selecteren op gemotiveerde mensen.
Erica Gasseling
|
|
27
-
03
-
2017
|
09
:
07
uur
Het aantal van vier op tien is best groot en ik schrik daar van. Wat ik merk in mijn werk als coach is dat wanneer mensen hun passie niet vinden dat vaak samenvalt met het gegeven dat ze hun talenten niet kwijt kunnen of niet goed weten wat ze nodig hebben in hun werk (en leven) om tot ontplooiing te kunnen komen. Hierdoor kost werk energie in plaats van dat het energie oplevert. Talenten kunnen laten zien die als vanzelf naar voren komen omdat je in een omgeving werkt waar hetgeen aanwezig is wat jij nodig is hebt is een gemis waar niet iedereen zich van bewust lijkt te zijn. Pas als er een balans is tussen talenten en needs, zal de flow in werk als vanzelf toenemen.
Volgens het rapport hebben 1100 mensen meegedaan. Niet 1900.
Veel opvallender vind ik dat de helft liever iets anders zou doen. De mate van happyness zegt volgens mij veel minder. Vakanties, gezin, leuke collega's, sfeer maken veel goed.
Werk ''zinvol'' maken lijkt me grote quatsch. Als activiteiten niet bijdragen aan een groter geheel moet je die schrappen. Niet opleuken met een sausje zinvolheid.
Dat zoiets betekent dat de helft van de banen binnen 20 jaar verdwijnen is een ander verhaal. (Zie o.a. onderzoek universiteit Oxford.)