zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander vindt wijk belangrijker dan woning

23 maart 2017 - Een fijne buurt of wijk is voor de Nederlander het belangrijkste element voor ideaal wonen. Diezelfde Nederlander leeft liever een jaar korter dan dat hij zijn auto verkoopt, als het gaat om het verwerven van zijn droomhuis.

Dit blijkt uit representatief onderzoek onder 500 respondenten van Psychologie Magazine en de Nederlandse Vereniging van Makelaars en Taxateurs in onroerende goederen NVM



Grote offers
Psychologie Magazine concludeert dat Nederlanders grote offers wil brengen voor hun gedroomde woning. De meest genoemde offers zijn: een half uur langere woon-werkreistijd (71 procent), een half uur of langer verder van naaste familieleden en goede vrienden wonen (66 procent), een ingrijpende verbouwing van een half jaar of langer doorstaan (52 procent), bezuinigen op vakanties (44 procent). Opvallend is ook dat mensen bereid zijn om voor hun droomhuis een andere baan te zoeken, en zelfs minimaal een jaar van hun leven voor in te leveren (achttien procent).

Woonwensen
Wat de ideale woning voor de Nederlander inhoudt, is ook onderzocht. Dit zijn de belangrijkste wensen: een fijne buurt of wijk (52 procent), geen of weinig geluidsoverlast van de omgeving of buren (49 procent), veel leefruimte/ lage woonlasten (beide 43 procent), veel buitenruimte (42 procent), een goed te onderhouden huis/ veel privacy (beide 41 procent).

Nuttig
NVM-voorzitter Ger Jaarsma noemt de uitkomsten van het onderzoek nuttig. "Het laat weer eens zien dat de Nederlander verder kijkt dan de muren van zijn eigen woning. Dat de wijk sfeer moet hebben, veiligheid biedt en de juiste voorzieningen biedt, weegt voor de mensen het zwaarst. Dat gezegd hebbend, weet ik dat een NVM-makelaar bij de aankoop van een woning een cruciale rol kan spelen in het realiseren van de droomwoning voor mensen. Onze leden weten niet alleen alles van woning, maar kunnen ook ragfijn aangeven hoe aantrekkelijk een bepaalde buurt of wijk voor ieder individu is. Zo leveren we maatwerk voor ieders behoefte."

De resultaten van het onderzoek plus achtergronden en tips om je eigen droomhuis dichterbij te brengen, staan in het aprilnummer van Psychologie Magazine, in een speciale huizenspecial in samenwerking met de NVM.
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Steden stuwen woningmarkt tot grote hoogte
 Verbetering huis: verandering tuin heeft grootste voorkeur
 Sterk herstel markt voor recreatiewoningen
 Aantal miljoenenwoningen groeit met 21 procent
 
 
reacties
 
Michel  |   | 
23-03-2017
 | 
17:45 uur
Op zich allemaal vrij logisch.
Ook dat mensen de wijk het belangrijkst vinden.

Volgens mij is dat ook een grote reden waarom je ziet dat migrantengroepen vaak bij elkaar in dezelfde wijk gaan wonen.

Welke offers mensen willen brengen voor hun droomhuis is overigens een tikje onzinnig, zeker bepaalde gestelde offers.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10