22 maart 2017 -
De grootste aanjagers van veranderingen in B2B zijn de kopers en hun koopgedrag. Hierdoor is het voor B2B-marketeers van groot belang om te weten wat de verwachte trends zijn voor 2017 en de jaren erna, en bovendien wat de impact is op keuzes voor technologie.
Echter, door de snelle veranderingen en het overweldigende aantal online marketingtools om uit te kiezen, hebben marketeers moeite om te begrijpen hoe de juiste technologie en methoden kunnen helpen om hun doelstellingen te behalen.
Thought leaders delen hun visie
Dat is de reden dat B2B-marketingbureau spotONvision een aantal van de meest invloedrijke marketeers ter wereld heeft geïnterviewd. Thought leaders werd gevraagd naar hun visie, en misschien wel belangrijker: waarom de trends relevant zijn voor B2B-marketeers en wat ze kunnen betekenen voor de strategie.
Zo deelde Jon Miller (CEO en medeoprichter van Engagio en medeoprichter van Marketo), Meagen Eisenberg (CMO bij MongoDB), Steve Woods (CTO bij Nudge Software Inc. en medeoprichter van Eloqua), Scott Brinker (CTO en medeoprichter van Ion Interactive en redacteur van chiefmartec.com), Mark Appel (CMO bij Exact) en vele anderen hun visie.
Het trendrapport Beyond the Hype werd gepresenteerd op het B2B Marketing Forum in Wassenaar.
Drie belangrijke trends
Alle ondervraagde thought leaders benoemen 2017 als het jaar van strategisch account-based marketing (ABM). Account-based marketing, ook wel bekend als key account marketing, is een strategische aanpak voor marketing waarin een organisatie communiceert met een individuele prospect of klantaccount. Zo zullen meer marketeers ABM gebruiken en het belang ervan beter begrijpen.
Ook zullen meer bedrijven gaan investeren in het opzetten en coördineren van customer advocacy programma’s. Het opzetten van dergelijke programma’s wordt steeds belangrijker omdat mensen nu eenmaal meer op hun referenties vertrouwen. En, tot slot, komen technologische trends steeds meer op de voorgrond. Denk hierbij aan de invloed van artificial intelligence of predictive analytics.
Het trendrapport is zowel in het Engels als in het Nederlands beschikbaar.
De direct targeting binnen account based marketing is de trend van de laatste jaren al. Het is meer en meer upcoming door de hoge conversie van de gepersonaliseerde marketing techniek.