Sectorplannen Transport en Logistiek: Banenmagneet voor de sector
15 maart 2017 -
Het gaat goed met de sector Transport en Logistiek. Mede dankzij twee sectorplannen is het aantal werkenden sinds 2014 met ruim vijf procent gestegen.
Chauffeurs die tijdens de crisis buiten de boot dreigden te vallen zijn behouden gebleven voor de sector. Daarnaast is gezorgd voor een sterke instroom van gemotiveerde jongeren en zij-instromers. Tijdens een bijeenkomst in Den Haag op 10 maart jl. zijn de belangrijkste resultaten van de sectorplannen gepresenteerd.
Twee sectorplannen
Sinds 2014 zijn twee Sectorplannen Transport en Logistiek opgesteld. Met de sectorplannen sloegen de sociale partners TLN, VVT, FNV, CNV en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de handen ineen om werkloosheid te voorkomen, de mobiliteit van werknemers te ondersteunen én tegelijkertijd te anticiperen op de groeiende behoefte bij bedrijven aan nieuwe chauffeurs. Vanuit de sociale partners worden de plannen mogelijk gemaakt via het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds voor de sector (SOOB). De uitvoering is in handen van het Sectorinstituut Transport en Logistiek.
Behoud van vakmensen
Egon Groen, bestuurder FNV Transport & Logistiek: "Toen we startten met het Sectorplan 2014/2015 zaten we nog midden in de crisis. De sector had het moeilijk, bedrijven moesten inkrimpen of gingen failliet. Goede vakmensen dreigden zonder werk te komen zitten of raakten daadwerkelijk werkloos. Overheid, werkgevers en werknemers hebben toen de handen ineen geslagen. We wisten dat we deze vakmensen na de crisis hard nodig zouden hebben. Daarom hebben we plannen gemaakt om de kennis en vaardigheden van deze chauffeurs op peil te houden. Zo zijn we vakbekwaam personeel perspectief blijven bieden en hebben we ze weten te behouden voor de sector. Zo konden ze meteen aan de slag als de economie weer zou aantrekken. We hebben op deze manier duizenden chauffeurs voor de sector kunnen behouden waaronder 200 met een afstand tot de arbeidsmarkt. Inmiddels kennen we nog relatief weinig langdurig werkzoekende chauffeurs binnen de sector. Alleen al vanwege het behoud van de chauffeurs voor de sector zijn de Sectorplannen van onschatbare waarde."
Banenmagneet
"In de afgelopen periode is het aantal werknemers in de sector met ruim vijf procent gestegen," zegt TLN Voorzitter Arthur van Dijk. "We kunnen stellen dat de plannen hebben geholpen om de sector relatief goed door de crisis heen te loodsen en vervolgens snel in te spelen op de aantrekkende vraag. Dankzij de sectorplannen hebben we zelfs in de crisis, en dus procyclisch, extra jongeren kunnen werven die na hun tweejarige BBL-opleiding klaar zijn voor de arbeidsmarkt. Nu de vraag weer aantrekt zien we dat er naast de jongeren snel extra chauffeurs nodig zijn. Zo is vandaag Robert Biekman verwelkomd als de 1.250ste zij-instromer. Hij krijgt vandaag een getekende baangarantie van Ploeger Logistics. Als we bovendien bedenken dat 70 procent van de zij-instromers uit een uitkeringssituatie komt dan kunnen we met recht zeggen dat de sectorplannen werken als een banenmagneet."
Inzetbaarheid op de agenda
Sanne van der Meulen, bestuurder CNV Vakmensen: "Duurzame inzetbaarheid is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van werkgevers en werknemers. Via de sectorplannen faciliteren we de ‘sector’ om hier bewust mee om te gaan. Zo is een online ‘Inzetbaarheidscheck’ beschikbaar gesteld. Hiermee kunnen werknemers zelf nagaan hoe het met hun duurzame inzetbaarheid staat. Maar liefst 12.000 mensen hebben deze check gedaan. Een paar jaar geleden was dat nog een nieuw onderwerp binnen de sector. Duurzame inzetbaarheid staat nu op de agenda en veel werknemers zijn echt gezonder gaan leven. Via opleidingen hebben vele chauffeurs bovendien hun vaardigheden geactualiseerd en Code95 gehaald. De sectorplannen zijn dus naast banenmagneet ook een soort vitaminepil voor de werknemers in de sector."
Sectorplannen belangrijk
Willem de Vries, Directeur van Sectorinstituut Transport en Logistiek: "Er komen weleens vragen over het nut van dergelijke plannen. Hier hebben we laten zien hoe belangrijk goede plannen zijn. Als je dicht op de markt zit, goed weet wat er in de sector aan de hand is en met elkaar samenwerkt kun je veel bereiken. Deze plannen hebben zichtbaar bijgedragen aan het gezond worden van de sector en hebben ervoor gezorgd dat we enerzijds duizenden chauffeurs hebben weten te behouden voor de sector en anderzijds voor een goede instroom van gemotiveerde werknemers hebben gezorgd. Zo hebben we ruim 5.000 mensen aan prachtig werk kunnen helpen."
500 extra zij-instromers
De Vries: "We verwachten dat de vraag naar gedreven chauffeurs blijft toenemen. Daarom hebben de sociale partners besloten om ruimte te maken voor nog eens 500 extra zij-instromers. Het maximaal aantal zij-instromers wordt daarmee verhoogd naar 2.500. Hierdoor kunnen we nog meer mensen helpen hun droom waar te maken."
De kracht van samenwerking
SOOB is het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds van de Sector Transport en Logistiek. In opdracht van de sociale partners, FNV Transport & Logistiek, CNV Vakmensen, TLN en VVT, ondersteunt SOOB al sinds 1973 bij het optimaliseren van de arbeidsmarkt en het bevorderen van goede arbeidsverhoudingen in de sector. Daarom zoekt SOOB steeds actief naar samenwerking met andere instanties als dat de sector ten goede komt, zoals met het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ten behoeve van het Sectorplan Transport en Logistiek. Het Sectorinstituut Transport en Logistiek voert de projecten uit. In de sector Transport en Logistiek werken 130.000 mensen bij meer dan 6.000 bedrijven.
Goed dat er banen behouden zijn gebleven met behulp van het sectorplan. De logistiek is erg belangrijk voor de Nederlandse economie. Ook het feit dat er extra krachten bij zijn gekomen, is goed nieuws voor de sector. Hopelijk zet deze trend door.