13 maart 2017 -
Leaserijders kozen in 2016 veel minder vaak voor een dieselauto, zo blijkt uit de cijfers van LeasePlan Nederland over het afgelopen jaar. Het aandeel dieselauto’s zakte in 2016 flink, van 52 procent naar 39 procent.
Dit in het voordeel van de benzineauto, waarvan het aandeel spectaculair steeg van 36 procent naar 55 procent. Belangrijkste redenen: de nieuwe bijtellingsregels en de opkomst van private lease, waarbij benzine de markt domineert.
Zakelijke rijders
Dieselauto’s - vooral geliefd bij de zakelijke rijder - zijn sinds 2016 minder in trek. Het aantal bestellingen van dieselauto’s in de gehele leasemarkt daalde zelfs met 47 procent naar 46.000 (cijfers: RDC). De nieuwste cijfers van LeasePlan bevestigen eerdere voorspellingen van Zwitserse bank UBS dat het aandeel diesel in Europa de komende tien jaar verder zal zakken van 50 procent naar tien procent. De populariteitspiek onder zakelijke rijders in de afgelopen jaren werd vooral veroorzaakt door aantrekkelijke dieselmodellen in de 14 procent-bijtellingscategorie, zoals de Volvo V40 en de Peugeot 308. Nu deze categorie wegvalt, is er voor leaserijders - die vaak een tankpas van de zaak hebben - minder reden om een dieselauto te kiezen.
Hybride of elektrisch
Erik Henstra, Managing Director van LeasePlan Nederland: "De verwachting is dat de zakelijke dieselrijder op den duur overstapt naar een plug-in hybride of een volledig elektrische auto. Gezien het Nederlandse belastingregime en de steeds betere infrastructuur verwacht ik dat vooral de laatste categorie aan populariteit zal winnen. Er komen steeds meer betaalbare elektrische auto’s op de markt met een grotere actieradius en dat is zeer welkom voor de verduurzaming van het Nederlands wagenpark." LeasePlan verwacht dat in 2017 vooral de Opel Ampera-e, de vernieuwde Volkswagen e-Golf, de Hyundai IONIQ Plug-in en de recent gelanceerde Renault Zoe Q90 het goed zullen doen onder leaserijders.
Doorbraak private lease
De populairste leasemodellen van LeasePlan Nederland in 2016 waren benzineauto’s: de Hyundai i10 was de meest geleasede auto, gevolgd door de Opel Corsa en de leaseklassieker Volkswagen Passat GTE. De i10 en de Corsa waren beide modellen uit het private lease-aanbod van de leasemaatschappij en particulieren kiezen veelal voor benzineauto’s, omdat zij kleinere afstanden afleggen dan zakelijke rijders. Volgens LeasePlan was 2016 hét jaar van de definitieve doorbraak van private lease. Het aantal private leasecontracten in Nederland nam een vlucht met 78 procent naar 64.000. Dat zijn 28.000 meer contracten dan eind 2015.
Private lease
Volgens Henstra staan steeds meer consumenten open voor private lease. "Particulieren hechten steeds minder aan het bezit van een auto en private lease is een goed alternatief voor het kopen van een nieuwe of tweedehands auto. En consumenten die overstag gaan zijn heel tevreden over de bijkomende service van private lease. We zien dat klanten, naast de voorspelbare kosten, het zorgeloos rijden zien als de grootste meerwaarde van privé leasen."