zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Mobiel wint eindelijk van desktop

10 maart 2017 - e-Village publiceert de veertiende editie (2017) van de E-mail Benchmark, het grootste periodieke e-mailonderzoek in de Nederlandse markt. Ook dit jaar laat de E-mail Benchmark weer een paar opvallende uitkomsten zien.

Zo wordt e-mail eindelijk meer op mobiel (54,22 procent) dan op desktop (45,78 procent) geopend, is het belangrijkste doel om e-mailmarketing in te zetten het genereren van traffic naar de website (75 procent) en is Marketing Automation zowel de grootste trend als de grootste uitdaging voor de Nederlandse marketeer.


Deze resultaten zijn, samen met andere resultaten en conclusies, gebundeld in ‘De E-mail Benchmark – Editie 2017’, die vanaf te downloaden is op de website email-benchmark.nl.

Mobiel wint eindelijk van desktop
Vorig jaar kon mobiel het nog net niet winnen, maar het tij is inmiddels gekeerd. E-mail wordt dit jaar voor het eerst vaker geopend op mobiel (54,22 procent) dan op desktop (45,78 procent). Ook wordt er op mobiel meer doorgeklikt (54,34 procent van de totale opens) dan op desktop (45,66 procent). Opvallend is dat de CTO in de zakelijke markt hoger ligt op mobiel (53,63 procent van de totale opens) dan in de consumentenmarkt (46,37 procent). Dit geldt echter niet voor transactionele e-mails, waar desktop opens het nog winnen. Ondanks de verschuiving naar mobiel is nog niet iedere organisatie mobile responsive. Inmiddels optimaliseert 83 procent zijn e-mails voor mobiel en tablet. 95 procent van de respondenten houdt nog geen rekening met optimalisatie voor smart watches.

E-mail stijgt in de marketingmix
Voor een ruime meerderheid van de respondenten (73 procent) wordt e-mail in 2017 nog belangrijker.
Vorig jaar was leadgeneratie nog het belangrijkste doel om e-mailmarketing voor in te zetten. Dat is nu verschoven naar het genereren van traffic naar de website (75 procent). Meteen daarop volgt het verlenen van service (71 procent) en het stimuleren van verkoop (62 procent). Leadgeneratie en branding volgen met respectievelijk 55 procent en 58 procent. Om deze doelen te bereiken schrijft 82 procent van de ondervraagden een plan van aanpak voor e-mailmarketing, separaat of als onderdeel van het marketingplan.

De grootste trend en uitdaging van 2017: Marketing Automation
De belangrijkste uitdagingen voor marketeers in 2017 draaien om automatiseren en data. Ruim 49 procent van de ondervraagden ziet Marketing Automation als de belangrijkste uitdaging van het jaar. Gevolgd door databasemanagement (37 procent) en conversie (35 procent). Marketing Automation is echter niet alleen de grootste uitdaging, maar ook de meest genoemde trend (55 procent). Op de voet gevolgd door database- en/of eventgestuurde campagnes (49 procent) en het gebruik van big data (43 procent). Het is opvallend om te zien dat neuromarketing (een procent) wordt genoemd bij ‘anders’, deze is nog niet eerder in de E-mail Benchmark genoemd.

Andere opvallende cijfers:
 
 
  • Conversie (62 procent) is, net als vorig jaar, de belangrijkste pijler om het succes van e-mailmarketing te meten. Een stijging van 12,0 procent ten opzichte van 2016.
  • E-mailmarketing staat voor het vierde achtereenvolgende jaar op nummer één (94 procent) van de belangrijkste online kanalen met een stijging van 25 procent ten opzichte van vorig jaar. SEA/Adwords (56 procent) en SEO (50 procent) staan op een tweede en derde plaats.
  • De B2B-markt behaalt naast een hoger aantal opens (30,06 procent t.o.v. 22,84 procent) ook een betere CTR (5,26 procent) in vergelijking met de CTR (3,46 procent) van de B2C-markt.
  • Er wordt, net als vorig jaar, het meest op vrijdag (17,2 procent) gemaild. Terwijl vorig jaar de dinsdag nog op de tweede plaats stond met 16,2 procent, is dat nu de woensdag (16,1 procent), gevolgd door de donderdag (15,8 procent). Het weekend wordt nog steeds het minst benut met gemiddeld 11,0 procent.
Over de E-mail Benchmark
Het onderzoek is uitgevoerd door E-mail Service Provider e-Village en behandelt alle aspecten van het e-mailmarketingvakgebied. De cijfers uit de E-mail Benchmark zijn samengesteld uit meer dan
3,5 miljard e-mails en 17.000 e-mailcampagnes en daarmee is het het grootste e-mailonderzoek in de Nederlandse markt. In totaal komen zeventien verschillende branches aan bod. Hierdoor kunnen marketeers de resultaten in de benchmark altijd met hun eigen situatie vergelijken. Alle cijfers zijn uitgesplitst naar zowel de business-to-business- (B2B) als de business-to-consumer-markt (B2C).
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tips voor een betere klantervaring binnen een omnichannel strategie
 Voorkom dat uw e-mailomgeving in de cloud vast komt te zitten
 Digitale communicatie: handig maar niet altijd slim
 Dynamische content, personalisatie en segmentatie zorgen voor succesvolle mails
 
 
reacties
 
Heelys kopen  |   | 
11-03-2017
 | 
12:59 uur
Dit zat er natuurlijk al jaren aan te komen, erg leuk om te zien dat het nu eindelijk zo ver is!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10