10 maart 2017 -
Een sterk team in de sportwereld is net zo belangrijk als een sterk team in de organisatie," stelt Herbert Grevengoed, Director Operational Excellence bij Telindus.
"Een wedstrijd wordt niet gewonnen met alleen de sterkste, snelste en meest gemotiveerde sporters. Een coach moet zijn team samenstellen met sporters die samen het beste team vormen. Alle neuzen dezelfde kant op, elkaar aanvoelen en elkaar helpen. Samenwerking vormt hierbij het sleutelwoord." Maar hoe verkrijgt u de ideale opstelling van een team binnen de organisatie? Grevengoed geeft vijf tips om hét team samen te stellen dat een organisatie naar succes leidt.
Tip 1 - Rolverdeling
Zorg voor een duidelijke omschrijving van de rollen binnen het team, zodat iedereen weet waar hij of zij aan toe is. Dat neemt niet weg dat de volledige verantwoordelijkheid voor een specifieke rol bij één persoon ligt. In een sterk team heerst een gedeelde verantwoordelijkheid. Hierbij moet men elkaar aanvullen op het gebied van hard en soft skills.
Tip 2 - Leider
Wijs een leider aan. Bij Buurtzorg gelooft men in zelfsturing van de medewerkers en zijn managers overbodig. Dit betekent echter niet dat deze werkwijze bij iedere organisatie past en automatisch voor succes zorgt. Overweeg deze optie zorgvuldig.
Tip 3 - Communicatie
Het team moet open en effectief communiceren. De beste samenwerking ontstaat op een fundament van vertrouwen en to-the-point communicatie. Daarnaast is respect hebben voor elkaar echt noodzakelijk.
Tip 4 - Feedforward
Het team moet een groot aanpassingsvermogen bezitten en met elkaar reflecteren om te leren. Zorg ervoor dat dit een iteratief proces is. Maak afspraken in het team over de manier waarop er feedback wordt gegeven aan elkaar. Noem het bijvoorbeeld geen ‘feedback’ maar ‘feedforward’. U wilt immers ‘vooruit’ gaan.
Tip 5 - Doelstellingen
De doelen van het team moeten helder en duidelijk zijn en alle teamleden moeten hier 100 procent achter staan. Toewijding is een belangrijk gedeeld goed.
De ideale opstelling
"Veel van de huidige organisaties zijn bureaucratisch," vervolgt Grevengoed zijn verhaal. Hierbij noemt hij een aantal kenmerken van dergelijke organisaties:
Ver doorgevoerde arbeidsdeling
Standaardisatie en formalisatie
Gecentraliseerde besluitvorming
Strakke hiërarchie
Grote nadruk op controle en beheersing van het individuele arbeidsproces
Het sportteam van de organisatie
"De juiste samenstelling van medewerkers binnen een organisatie is, naast voor een succesvol bedrijf, ook noodzakelijk voor een optimale klantervaring. Om de optimale klanttevredenheid en klantfocus na te streven, moet een organisatie continu in interactie zijn met klanten. Het verschil tussen goed en uitzonderlijk is vaak dat kleine beetje extra aandacht en inzet. Hierbij staan verantwoordelijkheid nemen, samenwerken en wendbaarheid centraal. Al deze waarden moeten in het team terugkomen. Kortom: een behoorlijke opgave, maar zeker de moeite waard," aldus Grevengoed.