zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vrouwelijke rolmodellen doorslaggevend bij werkgeverskeuze

9 maart 2017 - Voor vrouwen die zojuist hun carrière zijn gestart of tot de ‘millennials’-groep behoren, zijn de kansen die bedrijven bieden voor loopbaanontwikkeling doorslaggevend.

Dat blijkt uit een studie van PwC onder 4,792 professionals uit zeventig landen, waaronder ruim 200 uit Nederland. Deze studie naar diversiteit in relatie tot recruitment valt samen met Internationale Vrouwendag op 8 maart. Ruim een derde (35 procent) van de ondervraagde vrouwen is recentelijk van werkgever veranderd omdat het bedrijf te weinig carrièrekansen bood.


Voor 67 procent van de vrouwen zijn positieve rolmodellen binnen het bedrijf belangrijk in hun werkgeverskeuze. Aan de start van hun carrière loopt dit percentage op tot 76 procent. Vooral in door mannen gedomineerde sectoren, zoals fintech en de bouw, hechten vrouwen waarde aan rolmodellen.

Diverstiteit
Meer dan de helft van de ondervraagde vrouwen (56 procent) kijkt naar de voortgang die een bedrijf boekt op het gebied van diversiteit om tot een werkgeverskeuze te komen. Onder starters is dit percentage zelfs 61 procent. Diversiteit binnen de bedrijfstop is ook doorslaggevend: 61 procent van de vrouwen liet dat aspect meewegen in hun besluit om hun meest recente baan te accepteren. Zowel mannen als vrouwen ranken carrièreperspectief, marktconform loon en flexwerken in de top drie van arbeidsvoorwaarden.
Ruim een kwart (28 procent) van de werkgevers heeft programma’s om werknemers na een carrièrepauze succesvol terug te laten keren, en 25 procent overweegt om dat beleid ook toe te passen. Dat is belangrijk voor vrouwen, omdat ruim drie op de vier (76 procent) aangeeft terug te willen keren naar hun werkgever. Na een carrièrepauze kan drie op de vijf echter terechtkomen in een lagere functie dan voorheen, wat vaak gepaard gaat met een lager loon.

Concurrentie
Bedrijven moeten op wensen van vrouwen inspelen, omdat de concurrentie voor vrouwelijk talent toeneemt. 78 procent van de onderzochte bedrijven geeft aan actief beleid te voeren om meer vrouwen te werven, vooral in senior functies.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Genderkloof houdt hardnekkig stand
 Topvrouwen… houdt het getob dan nooit op?
  Bussemaker tast in de buidel voor 100 extra vrouwelijke hoogleraren
 Streefcijfer m/v-diversiteit nog ver weg
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10