zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Het Rijk is favoriete werkgever 2016

3 maart 2017 - Het Rijk is voor de eerste keer in de veertien jaar dat het onderzoek loopt, verkozen tot de meest favoriete werkgever van Nederland in 2016. Hiermee heeft het Rijk het stokje van Shell overgenomen, dat de afgelopen drie jaar op de eerste plaats stond.

Shell staat nog wel samen met Rabobank in de top drie. In de top-25 zijn Coolblue en FrieslandCampina (beide vier keer zo populair geworden) interessante nieuwkomers, evenals Nike, Van der Valk en opvallenderwijs het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Dit blijkt uit analyses van arbeidsmarktonderzoeker Intelligence Group na een onderzoek onder ruim 15.000 respondenten in 2016. 



De top-tien favoriete werkgevers:
    2016 2015 2014 Het Rijk 1 2 3 Shell 2 1 1 Rabobank 3 4 4 Philips 4 5 5 Google 5 8 9 KLM 6 3 2 ING 7 10 7 Belastingdienst 8 7 10 Politie 9 6 6 Unilever 10 15 16
ING, Google en Unilever winnen aan populariteit
De overheid doet het goed, met drie werkgevers in de top-tien: het Rijk, de Belastingdienst en de Politie. Van deze drie is alleen het Rijk gestegen op de ranglijst. De belastingdienst en de politie leveren beide, respectievelijk één en drie plekken in. Binnen de top-25 doet de non-profit sector het sowieso goed met de posities van Defensie, Rijkswaterstaat, het ministerie van Veiligheid en Justitie, GGZ en het UWV in de top-25. De groei van populariteit van het ministerie van Veiligheid en Justitie valt daarin op gezien negatieve publiciteit in 2016. Grote winnaars in de top tien zijn ING, Google en Unilever. Het gat met de top drie is echter in 2016 wel groter geworden als het gaat om de absolute populariteit.

Nieuwe winnaars
Verder zat er een aantal opvallende stijgers in de lijst die binnen een jaar een enorme sprong hebben gemaakt. De meest opvallende was FrieslandCampina, die dit jaar 144 plekken hoger op de lijst staat. Daarnaast hebben ook Coolblue (+86), Nike (+41) en Van der Valk Hotels (+23) een enorme stijging laten zien. Deze nieuwkomers maken duidelijk dat er een nieuwe generatie van sterke employer brands aan de deur klopt van het arbeidsmarktcommunicatielandschap in Nederland. Dit wordt ook duidelijk als we zien dat traditioneel sterkere werkgeversmerken als Microsoft, Schiphol en KPN uit de top-25 zijn gevallen. Zeker Microsoft en KPN zijn jarenlang trouwe vertegenwoordigers geweest in de top-tien van favoriete werkgevers.
"De huidige ranking laat signalen van een veranderende tijdsgeest zien. Werkgeversmerken die zich afgelopen jaren positief hebben gepositioneerd op de arbeidsmarkt, plukken daar nu de vruchten van. Niet zozeer door massamediale campagnes, maar door een gerichte impactvolle benadering. Het Rijk met een intensieve contentstrategie, ING als IT bedrijf, Unilever op gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid, FrieslandCampina door haar zichtbaarheid te vergroten en Coolblue in haar persoonlijke arbeidsmarktbenadering zijn daar mooie voorbeelden van," aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group en auteur van het boek ‘Bouwen aan het nieuwe Employer Brand’.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Shell voor vierde jaar op rij meest favoriete werkgever
 Accountancykantoren zijn geen populaire werkgevers
 Topwerkgever weet wat millennial beweegt
 Non-profit met stip meest populair onder hogeropgeleiden
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10