3 maart 2017 -
Het Rijk is voor de eerste keer in de veertien jaar dat het onderzoek loopt, verkozen tot de meest favoriete werkgever van Nederland in 2016. Hiermee heeft het Rijk het stokje van Shell overgenomen, dat de afgelopen drie jaar op de eerste plaats stond.
Shell staat nog wel samen met Rabobank in de top drie. In de top-25 zijn Coolblue en FrieslandCampina (beide vier keer zo populair geworden) interessante nieuwkomers, evenals Nike, Van der Valk en opvallenderwijs het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Dit blijkt uit analyses van arbeidsmarktonderzoeker Intelligence Group na een onderzoek onder ruim 15.000 respondenten in 2016.
De top-tien favoriete werkgevers:
2016
2015
2014
Het Rijk
1
2
3
Shell
2
1
1
Rabobank
3
4
4
Philips
4
5
5
Google
5
8
9
KLM
6
3
2
ING
7
10
7
Belastingdienst
8
7
10
Politie
9
6
6
Unilever
10
15
16
ING, Google en Unilever winnen aan populariteit
De overheid doet het goed, met drie werkgevers in de top-tien: het Rijk, de Belastingdienst en de Politie. Van deze drie is alleen het Rijk gestegen op de ranglijst. De belastingdienst en de politie leveren beide, respectievelijk één en drie plekken in. Binnen de top-25 doet de non-profit sector het sowieso goed met de posities van Defensie, Rijkswaterstaat, het ministerie van Veiligheid en Justitie, GGZ en het UWV in de top-25. De groei van populariteit van het ministerie van Veiligheid en Justitie valt daarin op gezien negatieve publiciteit in 2016. Grote winnaars in de top tien zijn ING, Google en Unilever. Het gat met de top drie is echter in 2016 wel groter geworden als het gaat om de absolute populariteit.
Nieuwe winnaars
Verder zat er een aantal opvallende stijgers in de lijst die binnen een jaar een enorme sprong hebben gemaakt. De meest opvallende was FrieslandCampina, die dit jaar 144 plekken hoger op de lijst staat. Daarnaast hebben ook Coolblue (+86), Nike (+41) en Van der Valk Hotels (+23) een enorme stijging laten zien. Deze nieuwkomers maken duidelijk dat er een nieuwe generatie van sterke employer brands aan de deur klopt van het arbeidsmarktcommunicatielandschap in Nederland. Dit wordt ook duidelijk als we zien dat traditioneel sterkere werkgeversmerken als Microsoft, Schiphol en KPN uit de top-25 zijn gevallen. Zeker Microsoft en KPN zijn jarenlang trouwe vertegenwoordigers geweest in de top-tien van favoriete werkgevers.
"De huidige ranking laat signalen van een veranderende tijdsgeest zien. Werkgeversmerken die zich afgelopen jaren positief hebben gepositioneerd op de arbeidsmarkt, plukken daar nu de vruchten van. Niet zozeer door massamediale campagnes, maar door een gerichte impactvolle benadering. Het Rijk met een intensieve contentstrategie, ING als IT bedrijf, Unilever op gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid, FrieslandCampina door haar zichtbaarheid te vergroten en Coolblue in haar persoonlijke arbeidsmarktbenadering zijn daar mooie voorbeelden van," aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group en auteur van het boek ‘Bouwen aan het nieuwe Employer Brand’.