zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Corporate hardliner verzacht in verhardend politiek klimaat

27 februari 2017 - Ondanks het verharden van het politieke klimaat, is er bij Nederlandse CEO’s een tegenovergestelde trend waarneembaar. Daar waar CEO’s voorheen als harde zakelijke leiders werden gezien, kiezen Nederlandse CEO’s voor een softere manier van leidinggeven.

Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van Business Leaders onder 650 Nederlandse en Vlaamse CEO’s. 



Inspirerend leiderschap
Voor CEO’s staat inspirerend leiderschap bovenaan hun prioriteitenlijstje. Nog voor aspecten als strategisch denken, zelfinzicht, reflectie en visieontwikkeling. CEO’s formuleren in toenemende mate een hoger doel of zogenaamde purpose voor hun organisatie en een kwart wil zich verdiepen in meditatie en mindfulness. Business Leaders, een netwerkorganisatie waaraan 500 topondernemers en directeuren verbonden zijn, constateert op basis van het onderzoek dat groeiende bedrijven vaker een Why of Purpose hebben die herkend wordt door medewerkers en klanten. 
Technologie of innovatie is voor bijna alle CEO’s een belangrijk thema, maar de meesten hebben hier weinig affiniteit mee. Maar liefst 63 procent van de CEO’s wil komend jaar investeren in duurzaamheid. 

Groeiende bedrijven hebben vaker een doorleefde purpose
Uit de analyse van Business Leaders blijkt dat bedrijven die groeien iets vaker een hoger doel of purpose hebben geformuleerd dan bedrijven die niet groeien of krimpen (60 procent t.o.v. 57 procent). Grote verschillen zijn er wanneer medewerkers en klanten de purpose van een bedrijf ook herkennen. Bij bedrijven die groeien herkent de klant aanzienlijk vaker de purpose dan bij bedrijven die niet groeien of krimpen (66 procent t.o.v. 38 procent). Volgens Business Leaders heeft het werken met een purpose een aanzienlijke impact op de manier waarop organisaties functioneren. Bovendien inspireert het werken met een purpose medewerkers, het geeft hen namelijk de drive om te zoeken naar nieuwe mogelijkheden om de organisatiedoelen te realiseren. 

Purpose
Opvallend is dat organisaties met een directeur in loondienst veel vaker een purpose hebben ontwikkeld dan organisaties met eigenaren. "We zijn de tijd van dominante managers die gedreven worden door financiële motieven langzaam achter ons aan het laten. In toenemende mate worden bedrijven geleid door directeuren die zingeving willen halen uit hetgeen zij doen en die hun medewerkers willen inspireren," aldus Joel aan ’t Goor, directeur van Business Leaders. "Dit zie je ook terug in het werken met meer zelfsturende teams waarbij CEO’s meer verantwoordelijkheden laag in de organisatie neerleggen. Ik zie onder CEO’s een grotere behoefte om hier de komende jaren mee aan de slag te gaan." 

Innovatie belangrijke pijler, maar nog een blinde vlek
Innovatie blijkt uit het onderzoek van Business Leaders een belangrijk thema voor 2017. Maar liefst 90 procent van de CEO’s zegt redelijk sterk tot zeer sterk te willen investeren in nieuwe technologie. Opvallend genoeg is er een gebrek aan kennis op dit vlak. Big data, kunstmatige intelligentie en machine learning blijken vooralsnog grote blinde vlekken onder de ondervraagde CEO’s. Zo is bijvoorbeeld slechts 11 procent momenteel bezig met toepassingen rondom big data. 
CEO’s die aangeven koploper te zijn op het gebied van technologische ontwikkelingen hebben in de afgelopen drie jaar hun bedrijf aanzienlijk sterker laten groeien dan CEO’s die marktconform zijn of achterlopen.
"Veel technologische ontwikkelingen hebben zich de afgelopen jaren onder de radar afgespeeld zonder dat er in veel sectoren sprake van een echt grote impact was. De komende jaren brengen daarin verandering. Er staat ons een golf van nieuwe technologieën te wachten waardoor er meer disrupters zoals Uber en Airbnb zullen ontstaan in uiteenlopende sectoren. Veel CEO’s lijken zich hier echter nog relatief onbewust van te zijn. De voorlopers gaan kansen zien binnen deze zich exponentieel ontwikkelende technologieën. Tegelijkertijd is onze voorspelling dat een deel van de ondervraagde CEO’s het met hun bedrijven de komende jaren erg lastig gaat krijgen," zegt Aan ’t Goor van Business Leaders.

Duurzaamheid speelt vooral bij groeiende bedrijven
63 procent van de CEO’s wil dit jaar redelijk sterk tot heel sterk investeren in duurzaamheid. Nog eens 32 procent investeert een beetje, slechts vijf procent helemaal niet. Uit het onderzoek van Business Leaders blijkt verder dat 60 procent van de CEO’s intrinsiek gemotiveerd is als het gaat om duurzaamheid, ze zetten het in om zorg te dragen voor generaties na hen. Een kwart zet duurzaamheid enkel in om de concurrentiepositie te verbeteren. 
Veel van de groeiende organisaties (68 procent) hebben een actueel duurzaamheidsbeleid tegenover minder dan de helft (46 procent) van de organisaties die krimpen. Van alle CEO’s met een duurzaamheidsbeleid geeft slechts 32 procent aan dat dit beleid ook echt leeft binnen de organisatie.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Salaris minst belangrijke drijfveer CEO
 Vier tips om succesvol gedrag te ontwikkelen in uw organisatie
 Acht manieren om millennials te motiveren
 Kwart werknemers is trots op zijn CEO
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10