Slechts helft meest gevraagde functies veilig voor robotisering
23 februari 2017 -
Uit onderzoek blijkt dat bij de helft van de meest gevraagde functies robots de werkzaamheden grotendeels gaan overnemen.
Kansrijke beroepen als tandarts, softwareontwikkelaar, accountmanager en verpleger zullen over het algemeen relatief weinig last hebben van de robotisering en kunnen als toekomstbestendig beschouwd worden. Maar voor veel andere beroepen die op dit moment als kansrijk worden aangemerkt, is dit niet het geval.
Veelgevraagde functies als vrachtwagenchauffeur, accountant, financieel administratief medewerker en logistiek planner zijn een stuk minder toekomstbestendig. Dat betekent dat jongeren die nu opgeleid worden tot bijvoorbeeld vrachtwagenchauffeur er ernstig rekening mee moeten gaan houden dat dit een beroep is met een beperkte levensduur.
Top 30
Ieder jaar verschijnen er weer lijsten met kansrijke beroepen. Dat zijn dan de beroepen waar op dit moment veel vraag is naar geschikt personeel. Jobpersonality heeft een top 30 samengesteld met de meest gevraagde functies van dit moment. Per beroep is aangegeven hoe groot de kans op robotisering is. Bij de helft van de moeilijk vervulbare vacatures van dit moment, zullen robots een aanzienlijk deel van het werk gaan overnemen.
De redenen dat er nu nog veel vraag is naar beroepen die gaan verdwijnen heeft te maken met de huidige conjunctuur en het feit dat er nog veel investeringen in robotisering moeten gaan plaatsvinden. De verwachting is echter wel dat veel functies, ook waar nu moeilijk personeel voor te vinden is, grotendeels gaan verdwijnen. Dus het is raadzaam om hier bij omscholing, studie- en beroepskeuze rekening mee te gaan houden.
De top 30 van veelgevraagde functies en hun toekomstbestendigheid is hier te vinden.
Ik erger me echt aan al die bangmakerij over robotisering. Iedere keer als er nieuwe techniek komt zien we dit soort berichten en steeds stijgt het aantal banen.
Natuurlijk zullen computers werk gaan overnemen, dat doen ze ook al. Maar software is zo goed als de programmeur die het schrijft en de meeste programmeurs zijn niet zo goed als ze zelf vinden.
Daarnaast kan software, kan een robot, alleen maar routinematig werk doen. Werk dat niet voorspelbaar is, is niet besteedt aan een robot.
Neem daarbij dat software momenteel nog 21% van de tijd verzuimt, door storingen, fouten is de code en zo voorts.
Als laatste argument, een robot is erg duur, eigenlijk onbetaalbaar voor het MKB. En aangezien ik voorzie dat bedrijven kleiner en flexibeler worden, zal met name in deze sector het aantal banen toe gaan nemen.
En die vrachtwagen chauffeur? Die wordt nu al door veel systemen ondersteund. Wellicht dat de wagen onderweg veel zelf kan, maar laden, lossen, inparkeren. Dat zie ik een robot nog niet doen.
Ellen
|
|
23
-
02
-
2017
|
20
:
48
uur
@ Ad de Beer, Deels ben ik het met je eens, de bangmakerij over robotisering.
Het is een vooruitgang waar niemand bang voor moet zijn. Het is een vooruitgang wat nodig is voor Nederland, om überhaupt nog (oa) productiebedrijven rendabel te houden in Nederland. Zou de robotisering gestopt worden, stopt de vooruitgang en vertrekken uiteindelijk allerlei bedrijven uit Nederland naar lage(re) lonen landen. Dan staan gelijk ook alle niet door robots vervangbare mensen op straat.
Waar ik het niet geheel mee eens ben zijn de beperkingen van robotisering die jij ziet.
Ik ben in ieder geval heel benieuwd waar die 21% vandaan komt. Is dat alle software, of specifiek software voor robotica?
Je hebt gelijk dat robots nog duur zijn, maar daar komt (nu al) verandering in. En een robot van een ton heb je al snel terugverdient als dat je een FTE scheelt. Dus ook in het MKB zal de robotisering toenemen. Al denk ik wel dat de vrijgespeelde FTE daar eerder andere taken zal krijgen dan op straat komt te staan.
En die vrachtwagenchauffeur... Zodra er zelfrijdende vrachtwagens komen (en ook die bestaan al) (joepie, geen rijtijdenwet...) kan een magazijnmedewerker het lossen en laden wel overnemen (wat nu ook al veel gebeurd).
Dus zal de robotisering wellicht sneller gaan als jij/wij/men denkt? Wellicht. Maar heb er geen angst voor, het is vooruitgang voor Nederland.
Ellen
Kijk eens naar de automotive, OEM's zijn massaal de productie terug aan het halen naar Duitsland omdat in Oost Europa de personeelkosten niet meer laag zijn. Lonen nivelleren snel. En gezien in ons landje gemiddeld 30% van de personeelkosten verspillingen zijn, kan er veel voordeliger worden geproduceerd dan nu het geval is. Door goed personeelbeleid kan er al aanmerkelijk worden bespaard.
En ja, automatisering helpt om de kosten te drukken en je moet daar gebruik van maken en we houden het niet tegen.
De uitval van software ligt inderdaad rond de 20%. Dat wil niet zeggen dat iedere robot een dag per week eruit ligt, maar omdat het vaak geintegreerde systemen zijn kan een storing op een plaats doorwerken. Treffend voorbeeld is pro-rail waar één softwarefout doorwerkt op het hele net.
Een robot is niet alleen duur in de aanschaf, maar hij vreet ook stroom, de software moet worden bijgewerkt, dus de operationele kosten moet je ook meenemen, en dan zijn ze al snel duurder dan mensen. Zeker voor het kleinbedrijf leveren ze geen winst op.
De zelfrijdende vrachtwagen? Trek er gerust 30 jaar voor uit. Het wil ook zeggen dat het hele wegennet daarop moet worden aangepast. Dus niet alleen de snelwegen, ieder straatje dus.
Bij de meeste vervoerders is de chauffeur ook verantwoordelijk voor het laden. Een verkeerd geladen vrachtwagen is een groot gevaar op de weg.
Robots kunnen nut hebben ja, maar de bangmakerij is zwaar overdreven. Organisaties kunnen beter investeren in personeel, personeelbeleid, want ik voorzie eerder een tekort aan medewerker dan een overschot.
Irena
|
|
24
-
02
-
2017
|
11
:
00
uur
Ik wil graag de top 30 bekijken, maar de link in de laatste zin van het artikel verwijst een dag later nog steeds naar een 404 pagina.
Engelen
|
|
27
-
02
-
2017
|
12
:
10
uur
De top 30 kun je vinden op https://www.jobpersonality.com/wat-is-de-toekomstbestendigheid-van-veelgevraagde-functies