23 februari 2017 -
Functietitels zijn de afgelopen decennia nogal onderhevig geweest aan veranderingen. In de jaren ’90 van de vorige eeuw is de dienstverlenende sector sterk gegroeid, explodeerde de IT-branche en werden organisaties steeds groter.
Daarnaast ontstond ook de ‘wereldmarkt’ waarbij goederen en diensten veel meer dan voorheen internationaal werden ge- of verkocht. Wat al deze ontwikkelingen voor invloed hebben gehad op functietitels? Mike de Block van Naambadges.nl vertelt er meer over.
Ontwikkelingen die zorgen voor nieuwe functietitels
De titels Financieel manager, HR-manager en Sales manager zijn over het algemeen bekend bij iedereen. De Block beschrijft dat de groei van organisaties en nieuwe ontwikkelingen echter hebben gezorgd voor nieuwe functies: "Communicatie- en marketingmanager lijken nog een jonge begrippen, maar zijn dit niet in vergelijking met alle titels die zijn ontstaan door de opkomst van nieuwe technologieën. Wat te denken van bijvoorbeeld een Social media manager, Brandmanager, Communitymanager of IT-manager? Andere relatief nieuwe titels die vooral in echt grote organisaties voor kunnen komen zijn rollen als Procesmanager, Talentmanager en Risicomanager. Door gemakkelijker op de internationale markt te kunnen opereren is men binnen bedrijven steeds meer gebruik gaan maken van Engelse benamingen."
Verschuivingen in betekenis functietitel
Volgens De Block zijn niet alleen allerlei nieuwe managementfuncties ontstaan, maar is de betekenis van diverse functietitels ook veranderd. "De titel ‘manager’ stond eerder voor een leidinggevende functie. Met de wildgroei aan functietitels lijkt deze echter minder waarde te hebben gekregen, nu veel functietitels ‘manager’ bevatten. Denk hierbij maar eens aan een accountmanager die eigenlijk gewoon een verkoper is, of een projectmanager, productmanager of accountmanager."
Waarom creatief met functietitels?
Waarom bedrijven zo creatief zijn in het bedenken van functietitels? Dit heeft volgens De Block meerdere redenen. "Het is gewoongoed een medewerker die langere tijd in dienst is te belonen. Is een loonsverhoging niet mogelijk, dan kan een medewerker ook beloond worden met een functietitel die een hogere functie impliceert. Een andere titel onderscheidt ook medewerkers die nagenoeg gelijke werkzaamheden uitvoeren. Daarnaast kan voor een bepaalde functietitel worden gekozen om klanten te imponeren. Een klant voelt zich immers belangrijker wanneer hij of zij geholpen wordt door een ‘accountmanager’ dan door een ‘verkoper’. Een opvallende functietitel in een vacature trekt natuurlijk ook meer de aandacht van werkzoekenden."
Nadelen van opvallende titels
Hoewel het interessant lijkt voor zowel medewerkers als hun managers om een opvallende functietitel te hebben, kan het ook nadelen hebben. Recruiters bijvoorbeeld geven aan dat door het ‘opblazen’ hiervan minder naar de functietitels op cv’s gekeken wordt, en meer naar de inhoud van de werkzaamheden. Bovendien moet een functietitel niet zo creatief zijn, dat de persoon die hem draagt niet serieus genomen wordt meer.