zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Digitale disruptie verandert het zakelijk landschap voorgoed – en snel

15 februari 2017 - De grote gevestigde namen in de zakelijke wereld zijn een uitstervend ras. Van de bedrijven die in 2000 in de Fortune 500 stonden, is inmiddels 50 procent verdwenen.

De voorspelling van Deloitte is dat van de bedrijven die vandaag in die index staan binnen tienjaar 40 procent is verdwenen. Wie hun plaats dan zullen hebben ingenomen, is volgens Hette Mollema, Regional Director Benelux van Workday ‘een wilde gok’: "Veel van die bedrijven bestaan nog niet. Professor Richard Forster van Yale Universiteit heeft gezegd dat 75 procent van de bedrijven die in 2020 op de Standard & Poors index (S&P) zullen staan, nu nog opgericht moet worden."



Veranderend landschap
Fusies, overnames en faillissementen zijn verantwoordelijk voor het veranderend landschap van de wereldwijde concerns die we kennen. Nieuwe toetreders bedreigen het bestaan van de gevestigde namen. Maar Hette Mollema ziet een fundamentelere verandering: "De digitale disruptie en het dynamische karakter van de arbeidsmarkt (en van het werk zelf) zorgen voor de grootste wijzigingen in de zakenwereld. In het boek The Second Machine Age laten  Erik Brynjolfsson en Andrew McAfee zien dat technologie de belangrijkste veroorzaker is van de disruptie. Zij betogen dat de ongekende innovatie en technologische ontwikkelingen voor een disruptieve vloedgolf hebben gezorgd, die veel ingrijpender is en om veel meer gaat dan alleen het automatiseren van handmatige processen."

Aan de vooravond van een technologische revolutie
Klaus Schwab gaat in zijn boek The Fourth Industrial Revolution nog een stap verder. Schwab zegt dat we aan ‘de vooravond van een technologische revolutie’ staan, die ons leven, werk en de manier waarop we met anderen omgaan fundamenteel zal veranderen. Uit het boek: "De schaal, scope en complexiteit van deze transformatie zijn onvergelijkbaar met wat wij als mensheid ooit hebben meegemaakt."
De impact van de digitale disruptie is overal voelbaar, volgens Hette Mollema, of u nu een gevestigde marktleider bent of een snelgroeiende start-up. Maar eerst: wat wordt precies bedoeld met ‘digitale disruptie’? Mollema: "Als u het eenvoudig zegt, is digitale disruptie de verandering die veroorzaakt wordt door de onstuitbare opkomst van langetermijntrends: de Wet van Moore slaat tegenwoordig op computerkracht, netwerksnelheid en opslag van data, afgezet tegen kosten. Deze veranderingen zijn cumulatief, elke nieuwe innovatie komt weer bovenop de eerdere. De snelheid van de verandering neemt toe. Als je kijkt naar waar organisaties tegenwoordig mee te maken hebben, dan is dat het bovenstaande plus cloud computing, big data, mobiliteit, open source software, in-memory computing en de API-economie."

Drempels worden vernietigd
Deze innovaties hebben het speelveld veranderd voor multinational en start-up. James McQuivey van Forrester omschrijft de transformatie als ‘de kracht van digitale disruptie die drempels niet kleiner maakt, maar ze volledig vernietigt’. Volgens McQuivey kan een ‘disruptor’ met een nieuw idee direct achter klanten aan – binnen een paar dagen in plaats van een paar maanden of jaren zoals vroeger - zonder noemenswaardige kosten te hoeven maken.
Mollema vindt het opwindende ontwikkelingen: "Je ziet kleine nieuwe bedrijfjes, die bestaande problemen sneller, beter en goedkoper kunnen oplossen, volwassen markten binnenstromen. Organisaties hoeven niet langer enorm te investeren in technologische infrastructuur of in een groot personeelsbestand om competitief te zijn. Disruptie leidt dankzij digitale technologie tot compleet nieuwe businessmodellen en nieuwe soorten producten en diensten. Bovendien zijn de medewerkers van vandaag veel diverser, mobieler en flexibeler dan ooit tevoren."

Onophoudende ontwrichting voor bedrijven en overheden
Meg Whitman, CEO van HPE, vatte deze ontwikkeling als volgt samen op de Global Partner Conference van HP: "We zitten in een tijdperk van onophoudende ontwrichting voor bedrijven en overheden, met een volledig portfolio aan nieuwe businessmodellen. Geen enkel bedrijf overleeft dit tijdsgewricht zonder zich aan te passen, zonder in staat te zijn het eigen bestaan te herzien, te veranderen en te vernieuwen."
Mollema: "Als digitale disruptie dus vooral draait om ‘beter, sneller en goedkoper’, dan leggen bedrijven met verouderde modellen en technologieën het af tegen wendbare organisaties met de technologieën van vandaag. Ik geloof zeker dat gevestigde organisaties worden belemmerd door hun traditionele technologie en cultuur. Dat leidt er ook toe dat ze niet het potentieel van hun eigen mensen kunnen benutten."
"Veel topmensen vinden het lastig een digitale strategie te definiëren, de organisatiestructuur om te gooien en drempels weg te nemen die de maximale impact van nieuwe digitale technologieën belemmeren. Toch zie je ook veel ‘oude’ organisaties die zich ontworstelen aan deze zelf opgelegde handicap, door te kiezen voor zelfdisruptie. Ik ben benieuwd hoe organisaties zichzelf in die ontwikkeling zien. Kiezen die ook voor zelfdisruptie of wachten ze toch nog even tot disruptie bij hen op de deur klopt?"
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Investeringen nodig om Nederland digitaal veilig te houden
 C-level managers onvoldoende voorbereid op digitale disruptie
 Digitale dienstverlening rondom decentralisaties schiet ernstig tekort
 Juist door frictie en conflict excelleren bedrijven in het digitale tijdperk
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10