14 februari 2017 -
Er is een ‘nieuw type zakenreiziger ’ ontstaan die handelt als een ‘gewone consument’ en ‘eigen keuzes’ wil maken. Dit zegt BCD Travel op basis van eigen onderzoek op Zakenreis.nl.
"Goede naleving van het reisbeleid staat of valt met de relatie tussen de travel manager en de zakenreiziger," zegt BCD Travel.
Nieuw type zakenreiziger
"De laatste jaren ontwikkelde zich een nieuw type zakenreiziger. Een echte doe-het-zelver die steeds vaker als een consument denkt, en eigen keuzes wil maken," zegt Charuta Fadnis, Senior Director, Research & Intelligence bij BCD Travel. "Maar die keuzes zijn niet altijd even rendabel voor de organisatie. Een goede relatie met de zakenreiziger maakt het makkelijker om het boek- en reisgedrag te beïnvloeden op een manier die voordelig is voor alle betrokkenen, en de veiligheid verbetert."
Verleiding vermijden
Naast het toenemende ‘consumentengedrag’ constateert BCD Travel dat er ook factoren zijn die de moderne zakenreiziger beïnvloeden. "Leveranciers zoals hotels, luchtvaartmaatschappijen, en boekingssites benaderen zakenreizigers bijvoorbeeld voortdurend rechtstreeks met acties en aanbiedingen. Dat heeft tot gevolg dat de verleiding om van het reisbeleid af te wijken continu om de hoek loert. Nu veiligheid bij travel managers de hoogste prioriteit heeft, is het belangrijker dan ooit om die verleiding te vermijden en reizigers te motiveren zich aan het reisbeleid te houden."
Eigenbelang
Het pleidooi van BCD Travel vloeit ook voort uit eigen belang. Als zakenreizigers meer en meer doe-het-zelvers worden betekent dat ze de travel managers en travel management companies zoals BCD minder of in het geheel niet meer nodig hebben. Vraag is wel of deze ontwikkeling naar eigen initiatief van zakenreizigers, buiten de zakenreisbureaus om, nog te stoppen is.
Bron:Zakenreis.nl
Aangezien zakenreizigers, waar en wanneer mogelijk, meer en meer doe-het-zelvers worden is het tijd dat management in gesprek gaat met de corporate travel manager. Deze professional kent het gedrag en de wensen van de reizigers. Zij zijn van toegevoegde waarde in een strategische adviserende rol. Geef de corporate travel manager de erkenning en tools die zij nodig hebben.
Geef reizigers de beleving dat ze vrijheid in keuze hebben binnen uw reisbeleid. Het motiveert ze en bindt ze aan uw bedrijf.