8 februari 2004 -
Leidinggevenden zijn zeer te spreken over prestatiebeloning. Het helpt bij het stellen van doelen en stimuleert medewerkers om elkaar aan te spreken op resultaten.
Dat blijkt uit een onderzoek van Atos KPMG Consulting in samenwerking met de Universiteit Nyenrode en de Universiteit van Tilburg onder ruim honderd hogere leidinggevenden in de profit en non-profit sector.
Juiste zaken Volgens meer dan de helft van de leidinggevenden zorgt prestatiebeloning er voor dat medewerkers zich meer richten op de juiste zaken in hun werk. Ook leidt het tot meer gemotiveerde medewerkers. Slechts een minderheid ziet nadelen of gevaren aan het invoeren van prestatiebeloning. Van de ondervraagde managers wordt 70 procent zelf beloond aan de hand van zijn prestaties, en daarvan de helft heeft prestatiebeloning ingevoerd bij zijn medewerkers.
Formele cultuur Organisaties waar prestatiebeloning succesvol is, blijken een aantal gemeenschappelijke kenmerken te vertonen. Zo is er een uitgesproken managementstijl aanwezig, waarbij vooral van belang is dat de cultuur formeel is (afspraak is afspraak) en dat op alle niveaus in de organisatie helderheid over visie en doelen bestaat. Daarnaast blijkt dat managers er in de organisaties waar prestatiebeloning positief uitpakt, een duidelijke inspirerende stijl van leidinggeven op nahouden.
Moeilijk meetbaar Voor het veelgehoorde knelpunt dat prestaties moeilijk meetbaar zijn, heeft het onderzoek helaas geen bewijs gevonden. Een op de tien managers gaf inderdaad toe dat het beoordelen van de prestaties lastig is.
Bron:Kluwer Management