zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Europa gaat autohuurder beter beschermen

24 januari 2017 - De afgelopen jaren klaagden steeds meer consumenten over autoverhuurders bij de Europese Consumenten Centra. De Europese Commissie heeft hierdoor de nationale consumentenautoriteiten verzocht om in gesprek te treden met de grootste autoverhuurbedrijven in Europa.  

 


Gisteren is dit proces voor de Europese consument succesvol afgerond met transparante en betere voorwaarden.

Autoverhuurklachten
Tussen 2010 en 2016 verdubbelden bij de Europese Consumenten Centra de autoverhuurklachten. Dit was aanleiding voor de Europese Commissie om de nationale consumentenautoriteiten te vragen actie te ondernemen. De consumentenautoriteiten en de vijf grootste autoverhuurbedrijven (Avis, Europcar, Enterprise, Hertz en Sixt, goed voor 65 procent van alle verhuur) zijn hierop in gesprek getreden. De uitkomst is dat de vijf verhuurbedrijven hun handelspraktijken, algemene voorwaarden en intern beleid veranderd en verbeterd hebben. Hiervan profiteert de consument.

Meer transparantie
Door inmenging van de Europese Commissie profiteren Europese consumenten bij de vijf grootste autoverhuurders in Europa nu van meer transparante en duidelijkere voorwaarden. Met name is er meer duidelijkheid over het brandstofbeleid, de onvermijdbare kosten, de huurvoorwaarden en de verzekeringen. Consumenten krijgen nu altijd de optie om de auto met een volle tank op te halen en volgetankt terug te brengen. Bij schade is er voor de consument een duidelijke procedure voor controle van de auto en een eerlijke schadeafhandeling. Zo weten consumenten precies wat de schade is, en krijgen zij de kans om de schade te weerspreken voordat een bedrag wordt afgeschreven.

Oogje in het zeil
De Europese Commissie en de nationale consumentenautoriteiten zullen de autoverhuurbranche in het oog houden. De Commissie richt zich hierbij voornamelijk op de handelspraktijken van de andere marktdeelnemers, zoals tussenpersonen en andere autoverhuurbedrijven. Alle ondernemers moeten hetzelfde niveau van transparantie bieden over de prijs en de aangeboden diensten.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederland goedkoop qua autohuur
  Nederland een van de goedkoopste landen om een auto te huren
 ´Onbelaste kilometervergoeding moet omhoog´
 Zonnebril meest vergeten na inleveren lease- of huurauto
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10