Medewerkers in klantgerichte organisaties zijn gelukkiger
17 januari 2017 -
Het management van organisaties heeft de troeven in handen voor het vergroten van het werkgeluk van hun medewerkers. Dat blijkt uit een onderzoek dat Steda heeft uitgevoerd als partner van het event Happy People – Better Business dat op 28 maart plaatsvindt.
Een ander belangrijk resultaat is dat medewerkers van organisaties die meer marktgericht zijn, gelukkiger zijn dan medewerkers van organisaties die minder marktgericht zijn. Het onderzoekrapport kan worden gedownload via happypeoplebetterbusiness.nl (onder ‘Nieuws’).
Plezier en voldoening
De resultaten van het onderzoek laten als eerste zien dat medewerkers minder gelukkig zijn op hun werk dan managers of senior-managers. Ze scoren lager op het hebben van plezier op het werk en vooral op voldoening (kwaliteiten en talenten worden benut) en zingeving (draagt u bij aan iets groters, idealen waarmaken).
Werkgeluk
In het onderzoek is vervolgens op veertien aspecten de samenhang met werkgeluk bepaald. De uitkomsten geven het management van organisaties mogelijkheden om werkgeluk voor hun medewerkers te vergroten. Zo scoren aspecten als vertrouwen in de directie, een inspirerende toekomstvisie of het goed begeleid worden laag op tevredenheid, maar is de mate van samenhang met werkgeluk hoog. Verbeteringen op deze aspecten dragen dus in belangrijke mate bij aan meer werkgeluk van medewerkers in organisaties.
Marktgerichte organisaties
Tevens is bekeken of de deelnemers aan het onderzoek in een marktgerichte organisatie werken. Zo werd er gevraagd naar het openlijk delen van klantervaringen binnen de organisatie of het meten van de klanttevredenheid. Als bijzonder resultaat kwam naar voren dat medewerkers in een marktgerichte organisatie significant hoger scoren op werkgeluk dan medewerkers in organisaties die dat niet doen. Bij organisaties met de hoogste score voor marktgerichtheid geeft 29 procent zijn/haar werkgeluk een 9+. Gemiddeld is dat een 7,8 tegen 6,0 bij organisaties met lage marktgerichtheid.
De relatie tussen medewerkerstevredenheid en klanttevredenheid is al langer bekent. Organisaties als Coolblue en Zappos zijn hier groot mee geworden. Het uitgangspunt is hierbij de medewerkerstevredenheid. Wanneer jouw medewerkers tevreden zijn heeft dit zijn uitwerking op je klanten. Bedenk zelf maar wie jij liever al de klant hebt, een tevreden medewerker of iemand die chagrijnig zijn taken uitvoert. Precies, iemand die tevreden is en dat uitstraalt. De volgende keer kom je terug. En dat is de bedoeling van deze organisaties. Retentie verhogen. En dat werkt. Een aanrader op dit gebied is het boek van de oprichter van Zappos, Tony Hsieh.