zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Code Verantwoordelijk Marktgedrag bewezen effectief

16 januari 2017 - Resultaten van een enquête, uitgezet onder 1.000 organisaties, onderbouwen de effectiviteit van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. 60 procent van de respondenten geeft aan verbeteringen te zien in de manier waarop aanbestedingen worden uitgezet en contracten worden gemanaged.

Stichting Code Verantwoordelijk Marktgedrag is tevreden met deze resultaten en gaat de enquête jaarlijks herhalen om de effecten van de Code blijvend te monitoren. De Code Verantwoordelijk Marktgedrag pakt de resultaten van de enquête op om de ingezette koers te versterken, de bekendheid en de positieve werking ervan te vergroten.



Op de goede weg, maar nog geen vanzelfsprekendheid
De enquête is uitgezet onder de 1.000 organisaties die de Code Verantwoordelijk Marktgedrag ondertekend hebben. De respondenten zien dat ketensamenwerking verbetert, contracten verbeteren. Bekendheid met de Code bevordert een focus op kwaliteit in plaats van op geld. Deze ontwikkelingen, zo zeggen de respondenten, bevorderen de kwaliteit van het werk voor de mensen die de diensten leveren: het wordt veiliger, gezonder, men krijgt de juiste opleidingen en het respect voor elkaar vergroot.

Aaandachtspunten
Naast de positieve response, kwamen er ook een aantal aandachtspunten uit de enquête. Naleving van de Code is namelijk nog geen vanzelfsprekendheid. Er is een toenemende druk, aan zowel opdrachtgevers- als opdrachtnemerskant, om 'lean and mean' te opereren en in de markt te blijven. Daardoor is het risico dat bedrijven terugvallen in hun oude gewoonten en hun focus weer verleggen naar een inzet op de laagste prijs. De respondenten willen meer praktische voorbeelden zien hoe het wel kan, vragen om ondersteuning op de Code bij bedrijven en dat de Code zo breed mogelijke aandacht krijgt en navolging vindt. Dan is werken conform de Code op een gegeven moment een vanzelfsprekendheid.

Over de Code Verantwoordelijk Marktgedrag
Meer en meer organisaties en bedrijven kennen de Code en ongeveer 1.000 organisaties hebben de Code ondertekend. Met de ondertekening geeft men uiting aan de wens te werken volgens het gedachtegoed van de Code. Dat betekent sociaal en economisch effectieve dienstverlening met erkenning van het vakmanschap van de medewerkers. Daarnaast wordt meer en meer waarde gehecht aan een goede kwaliteit die in reële verhouding staat tot de prijs. Om deze doelstellingen te bereiken, zet de Code in op een lange termijn samenwerking tussen opdrachtgevers- en opdrachtnemers. Hoe korter de contracten, hoe meer incidenten er voorkomen en hoe vaker er juridische stappen worden genomen. Hoe langduriger de contracten, des te beter de samenwerking. En met echte samenwerking zijn veel mooie zaken te regelen, zoals: duurzaamheid, aandacht voor gezondheid en inzet op participatie.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Impact nieuwe Corporate Governance Code onderschat
 Commissarissen teleurgesteld in resultaat herziene Corporate Governance Code
 Internationaal zaken doen vraagt om andere aanpak
 Digitale strategie: kleine veranderingen, beter bedrijfsresultaat
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10