12 januari 2017 -
Volgens Sjoerd Göddeke, International Countrymanager van Teamleader Nederland, is de CRM softwaremarkt nog lang niet verzadigd. Dit zegt hij in een interview met Software Vergelijken.
"Er zijn nog veel te veel Excel-sheets in omloop bij bedrijven," zegt Göddeke. "Onnodig, want met de juiste tools kun je techniek inzetten om meer tijd over te houden voor dingen die er echt toe doen. Dat gaan steeds meer ondernemers inzien."
Binnen een dag operationeel
Steeds meer organisaties durven het aan om CRM software aan te schaffen zegt Göddeke. Volgens hem komt dat door de snelheid en het gemak waarmee de bedrijfssoftware kan worden geïmplementeerd.
Met de implementatie van CRM-software besparen ondernemers veel tijd. Dit is geen luxe, maar noodzaak zegt Göddeke.
Zelflerende algoritmes zijn de toekomst
De grootste kans ligt volgens Göddeke overigens in het slim omgaan met data-analyses. Er is veel data beschikbaar maar deze wordt niet volledig geanalyseerd. Met het doorploegen van deze data kunnen zelflerende algoritmes worden gemaakt. Zo denkt Göddeke dat het binnenkort mogelijk is door middel van gespreksanalysesoftware te kunnen meten wat voor een bui de klant heeft wanneer deze belt. Dat is waardevolle informatie, soms zelfs van doorslaggevend belang.
Er is dus nog genoeg winst te behalen. Göddeke: "We roepen echt elke ondernemer op om de stap te nemen naar het automatiseren van basisprocessen. En daarna steeds een stapje verder te gaan, want dat levert echt veel winst op. Uit onderzoek, waaronder een eigen onderzoek, blijkt dat het concept tijd nog steeds de grootste uitdaging is voor ondernemers. Automatisering kan hierbij een belangrijke rol spelen."
Uiteraard pure marketing praat om te dure software te verkopen.
Natuurlijk is het verstandig om data van klanten te te hebben maar dat kan echt ook makkelijk in excel.
Aan de andere kant hebben wij nog steeds geen crm gevonden dat de gegevens die wij willen hebben standaard in het systeem hebben. Het zijn allemaal databases met dezelfde inhoud en vaak een belachelijk hoge prijs.
Service Innovation - Ruud van Dijk
|
|
12
-
01
-
2017
|
08
:
51
uur
Een CRM is voor veel kleinere ondernemers nauwelijks een oplossing als men meerdere en vaak diverse taken ZELF moet uitvoeren. Daarnaast zijn CRM en zeker ERP systemen zo geconfigureerd dat er doorgaans alleen standaard rapporten uitkomen als deze zijn ingesteld en gekocht met de licenties. Naast de besproken en bekende nadelen van excelitis, zie ik graag en liever de voordelen:
1) Excel, Access etc. bieden het enorme voordeeel van flexibiliteit en portabiliteit. Een analyse, overzichtje maken of uitkomst met iemand delen is dan eenvoudig en snel te doen. 2) Aanpassingen en selecties maken idem. Ook voor mensen die diepere analyses willen mbv bijv. 6-sigma vinden oneindig veel tools (ook online) voor excel maar nauwelijks voor CRM systemen.
3) Het is relatief goedkoop
4) Als laatste voordeel maakt de eenvoud van Excel het een laagdrempelig en toegankelijk programma. Terwijl de meeste CRM/ERP systemen configuratie en traning vragen. Dit betekent voor bedrijven tot 50 medewerkers vaak een onneembare hinderdnis door tijd en kennisgebrek.