zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consument kiest steeds vaker voor gezond

2 januari 2017 - Gezonder eten staat ook dit jaar weer op de eerste plaats van goede voornemens voor het komend jaar. Dat blijkt uit diverse onderzoeken die afgelopen week gepubliceerd werden.

In het voorjaar 2016 gaf bijna 87 procent van de klanten van PLUS aan met gezonde voeding bezig te zijn en meer dan de helft wilde ook gezonder gaan eten. De belangrijkste voornemens waren: meer water drinken en meer groente en fruit eten. Beide zaken zijn niet alleen bij voornemens gebleven, zo blijkt uit de omzetcijfers van verschillende producten.


 
Forse verschuiving in het frisdrankschap
In het frisdrankschap heeft een belangrijke verandering plaatsgevonden. Daar waar consumenten voorheen vooral suikerhoudende frisdranken en sap kochten, zijn nu de waters – al dan niet met een smaakje – volop in trek. Deze productcategorie heeft in 2016 een stijging laten zien van maar liefst achttien procent. Dit ging met name ten koste van de sappen; deze lieten juist een daling in omzet zien.

Groente en fruit beginnen aan een opmars
Steeds meer klanten kopen meer groente. In Nederland is twee procent meer groente verkocht (bron: GFHuis). De categorie planklaar groeit nog harder. Klanten kopen meer groente en dat is goed, want de norm van 250 gram groente per dag wordt nog lang niet altijd gehaald. Vooral maaltijdsalades lieten een flinke groei zien. Consumenten willen best groente eten, maar dan moet het wel gemakkelijk en ook bijzonder zijn.

Gezond eten gemakkelijker maken
De consument wil best gezonder kiezen, maar dan moet het wel gemakkelijk zijn. Daarom zijn tal van producten verbeterd in samenstelling; de hoeveelheid zout en suiker in bijvoorbeeld ontbijtgranen, vruchtendranken, sauzen en soepen is flink verlaagd. Ook komen er steeds meer producten op het schap die passen binnen de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Zo worden binnenkort diverse soorten peulvruchten uit de diepvries en kindertoetjes toegevoegd.

Gezond blijft de trend
Ook voor 2017 zal gezond eten voor veel consumenten een belangrijk aandachtspunt zijn.
Bijzondere aandacht zal in 2017 uitgaan naar kinderen: hoe kunnen we die leren om gezond te eten? Het stoppen met kindermarketing voor ongezonde producten was een eerste stap, het promoten van gezonder eten zal de volgende zijn.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Sociale voornemens vrijwel verdwenen
 Werknemer wil lunch van de baas
 Millennial wil gezond bedrijfsrestaurant
 Vrouwen kiezen voor gezonde lunch, mannen voor vlees
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10