zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Meeste Nederlanders vieren kerst met familie

23 december 2016 - Vorige week bleek uit onderzoek van Netwerk Notarissen dat één op de vier Nederlanders Kerstmis niet met familie viert. Een opmerkelijk verschil met de resultaten uit de jaarlijkse kerstenquête van Hallmark Cards. Hierin zegt 82 procent deze Kerst zijn of haar familie wél te zien.

Maar liefst 94 procent van de mensen die de vragenlijst invulden, geeft aan dit jaar Kerstmis te vieren. Man of vrouw maakt daarbij geen verschil, hoewel de verdeling mannelijke (vijftienprocent) en vrouwelijke (85 procent) respondenten, het onderzoek een hoog vrouwelijk gehalte geeft. De helft van de mensen vindt Kerstmis een moment om even bij stil te staan, lief te zijn voor elkaar en na te denken over vrede op aarde. Voor één op de vijf mensen heeft het kerstfeest nog altijd een religieuze betekenis. Ruim 65 procent vindt de Kerst daarnaast vooral een gezellig samen zijn, met lekker eten en drinken.



In de stemming komen
Dat Kerst niet behouden is tot twee dagen gezellig samenzijn met familie (82 procent), gezin (37 procent) en vrienden (22 procent) blijkt wel uit de aanloop naar het kerstfeest. Op een schaal van 1 tot 10 scoort de moeite die men doet om het huis in kerstsfeer te brengen een 7,0. Gelukkig doet men dat met veel plezier, want al het gesjouw met bomen, ballen en sterren wordt met een 7,2 gewaardeerd. En het belang van het overbrengen van de beste wensen met Kerst? Dat mag op een 7,3 rekenen. Het huis in kerstsfeer brengen én het overbrengen van kerstwensen hoort er in de beleving dus helemaal bij.

Een échte kaart met stip op één
Het liefst brengen we onze beste wensen aan familie (94 procent), vrienden (87 procent) en buren (60 procent) over met een kerstkaart via de post (88 procent). Zo'n 40 procent brengt zijn wens ook wel mondeling over als ze de persoon in kwestie zien. Sociale media, WhatsApp en e-mail zijn met respectievelijk 30 procent, 32 procent en twintig procent een sterk ingeburgerde aanvulling op onze kerstwenskanalen, maar nog steeds geen absolute vervanging. Ook opvallend: dit jaar stuurt één op de drie mensen een kerstkaart op basis van het principe: 'wie mij stuurt, stuur ik terug'.

Maak het persoonlijk
Op de vraag welke kaarten men het liefst ontvangt, blijkt dat de boodschap het belangrijkst is. Het zijn de woorden van de schrijver die het verschil maken, vindt 64 procent van de ondervraagden. Niet gek dus, dat men soms ook moeite heeft met het bedenken van een tekst. Bijvoorbeeld als iemand u heel dierbaar is (32 procent) of wanneer iemand het moeilijk heeft (negentien procent). Inspiratie door voorbeelden van anderen wordt gewaardeerd (74 procent). En de ultieme beloning voor een zorgvuldig opgestelde tekst? Een positieve reactie van de ontvanger, zegt twintig procent. Want een ander laten weten dat u aan hem of haar denkt, daar doet u het tenslotte allemaal voor.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlands huishouden spendeert 468 euro aan feestdagen dit jaar
 Vijf tips om de kerststress van uw medewerkers te verlichten
 Kerstmis leidt tot reflectie, ook op carrière
 Extra vrije dagen bovenaan verlanglijstje van de Nederlandse werknemer
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10