Vijf redenen voor marketeers om te (blijven) focussen op babyboomers
15 december 2016 -
Het lijdt geen twijfel dat geen generatie zoveel aandacht krijgt van marketeers als de millennials. Omdat ze merktrouw zijn en in de komende jaren het grootste deel van de beroepsbevolking zullen vormen.
Onderzoek van Cognizant en ReD Associates toont echter aan dat babyboomers – de generatie geboren tussen 1946 en 1964 – nog altijd een interessantere doelgroep zijn dan millennials, ook de komende jaren. Vijf resultaten uit het onderzoek die dit ondersteunen.
1. Verschuivende interesses
Op dit moment zijn er al genoeg signalen dat babyboomers een enorme impact hebben op de industrieën die inspelen op de behoeftes van de groeiende groep van gepensioneerden. Deze babyboomers gebruiken hun extra vrije tijd voor hobby’s en nieuwe activiteiten. Dit biedt mogelijkheden voor marketeers om in te spelen op deze zoektocht naar nieuwe tijdsbestedingen.
2. Grootste koopkracht
De babyboomers zijn de rijkste generatie ooit; in de Verenigde Staten bezitten ze bijvoorbeeld ongeveer 70 procent van het kapitaal. McKinsey voorspelt dat babyboomers de grootste bijdrage zullen leveren aan de uitgavegroei in categorieën zoals voedsel (92 procent), keukenspullen (73 procent) en kleding (56 procent) in 2018. Bovendien is de verwachting dat babyboomers de komende twintig jaar vijftien miljard dollar zullen erven.
3. Marketeers negeren de babyboomer
B2C-bedrijven investeren 500 procent meer in advertenties gericht op millennials dan op andere generaties. Jeugd lijkt de belangrijkste doelgroep voor marketeers te zijn, ondanks dat ze slechts een derde van de bevolking uitmaken. Bedrijven zijn op zoek naar consumenten die lange tijd trouw blijven; met de investeringen in millennials hopen ze loyaliteit voor de lange termijn te kopen. Het bereiken van middelbare leeftijd gaat echter vaak gepaard met het ontdekken van nieuwe interesses die leiden tot grote aankopen en nieuwe levensstijlen. Hun bereidheid om hun leven te ‘herschikken’ maakt ze een interessante doelgroep voor veel industrieën, van automotive en consumptiegoederen tot zorg.
4. Langere levensverwachting
De levensverwachting stijgt, daarnaast groeit het aandeel van oudere personen in de totale bevolking. In de VS was in de eerste tien jaar van deze eeuw het percentage ouderen nog vijftien procent, de verwachting is dat in 2050 dit aandeel verdubbeld zal zijn. Het is dus niet alleen een geval van meer geld en nieuwe hobby’s, er zijn in de (nabije) toekomst ook meer personen om te benaderen.
5. Wensen van de babyboomers
De sleutel tot een succesvolle marketingcampagne gericht op babyboomers is om hun behoeftes daadwerkelijk te begrijpen en te achterhalen waar ze hun geld aan willen uitgeven. Het gebruik van oudere modellen in een campagne of producten promoten met kortingsacties is te oppervlakkig. Een dergelijke aanpak laat niet zien dat de behoeftes en ervaringen van babyboomers begrepen worden. Om daadwerkelijk een succesvolle relatie op te kunnen bouwen met babyboomers, zijn producten en services nodig die aansluiten bij de nieuwe fase in hun leven. En aan de basis hiervan staat een goed begrip van de doelgroep.
Inzicht krijgen
Inzicht verkrijgen in waar babyboomers naar op zoek zijn door middel van data, analyses, gesprekken, online discussies en interactieve tools rondom promotiecampagnes helpt bedrijven om hun marktaandeel te veroveren. Ook doen bedrijven er goed aan om te achterhalen hoe het gebruik van hun producten door babyboomers verschilt van jongere generaties. Uiteindelijk zal dit leiden tot meer betrokkenheid van de babyboomgeneratie met het bedrijf en haar producten.