zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer besteedt dag per week aan onnodig ingewikkelde documentprocessen

14 december 2016 - Professionals zijn bijna een dag in de week (6,8 uur) kwijt aan administratieve taken, zoals het invullen van formulieren, het printen van documenten en ervoor zorgen dat documenten ondertekend worden.

Dat blijkt uit onderzoek van Adobe. De betreffende taken lijken op het eerste gezicht erg simpel, maar blijken complex en zeer tijdrovend. Ze remmen de groei van de organisatie, beperken de productiviteit en verspillen resources. In het onderzoek zijn ook 1.000 Nederlandse professionals ondervraagd. Het onderzoek toont aan dat ineffectieve administratieve taken bij ruim de helft van de Nederlanders (61 procent) heeft geleid tot het opzeggen van een contract door een klant. Ruim een kwart van de respondenten gaf aan dat een project in zijn geheel is geannuleerd als gevolg hiervan, wat de ernst van de situatie bij bedrijven onderstreept.



Tijd inefficiënt besteed
Voor het nieuwe onderzoeksrapport, ‘Document Drain: How Back-Office Processes are Shredding Productivity’, werden in totaal 7.000 professionals van Europese bedrijven ondervraagd. De belangrijkste conclusie is dat de tijd inefficiënt wordt besteed, wat leidt tot een significante kostenpost voor bedrijven. De meest simpele kantoortaken, zoals het printen en e-mailen van documenten, worden gezien als de grootste boosdoeners (96 procent). Ook geeft 75 procent van de werknemers aan dat zij de processen met betrekking tot het printen en e-mailen, saai, tijdrovend of lastig vinden. Medewerkers vinden sommige administratieve taken ook onnodig ‘complex’. Voorbeelden zijn het zoeken naar verloren documenten (65 procent), de administratie die komt kijken bij het aannemen van nieuwe medewerkers (62 procent) en het ondertekenen van documenten (61 procent).

Digitale transformatie
Adobe’s Document Drain-rapport laat ook de mogelijkheden zien op het gebied van digitale transformatie, bijvoorbeeld door de frustraties weg te nemen binnen bedrijven. Volgens het onderzoek worden digitale oplossingen zoals elektronische handtekeningen door 80 procent van de Nederlandse professionals gezien als een waardevolle innovatie. Met name de inzet van mobiele apps om kritieke documentproblemen op te lossen is populair onder Nederlanders (34 procent). Europa-breed geeft bijna de helft van de Europeanen aan dat juist de inzet van inefficiënte technologieën ten grondslag ligt aan de problemen binnen de kantoorprocessen. Dit laat zien dat er nog veel winst te behalen valt door de inzet van slimme documentprocessen en efficiënte, digitale oplossingen. 

Eyeopener
"De resultaten van dit onderzoek zijn een eyeopener voor Europese bedrijven. De verouderde processen remmen de productiviteit en zijn demotiverend voor medewerkers. Dit leidt tot omzetverlies en een slechtere klantervaring," zegt John Travis, vice president van EMEA Marketing bij Adobe. "Door administratieve processen anders in te richten en door het gebruik van apps, digitale documenten en andere technologieën, kan de ervaring voor medewerkers en klanten positief worden omgedraaid. Dit leidt uiteindelijk tot groei en succes in de toekomst."

De belangrijkste resultaten uit het onderzoek zijn:

Tegenvallende processen
Werknemers in Europa besteden erg veel tijd aan kantooradministratie, wat gemiddeld neerkomt op 6,8 uur per week. Europese werknemers hebben te vaak te maken met kantoorprocessen die niet volgens plan verlopen of veel meer tijd nodig hebben dan zou moeten. De respondenten noemen hierbij onder andere het indienen van PO’s, het invullen van formulieren en de administratieve processen die komen kijken bij de start van nieuwe medewerkers.

Weg met de frustratie
Moderne professionals zoeken naar de vrijheid om op het door hen gewenst tijdstip en plaats te kunnen werken. Het onderzoek wijst uit dat veel medewerkers te veel bezig zijn met werk. Maar liefst 64 procent van de Europeanen werkt over of werkt in het weekend (49 procent) door inefficiënte administratieve taken. Per land werd in het onderzoek aangegeven hoe de respondenten de verloren tijd zouden willen spenderen. Hierbij gaf 52 procent van de Nederlanders aan dat zij de verloren tijd graag met hun geliefden hadden willen doorbrengen.

Vooruitgang
Vereenvoudigde digitale processen, zoals het gebruik van elektronische handtekeningen, worden gezien als belangrijke oplossing voor het verhogen van de productiviteit en het creëren van meer vrije tijd. Hierbij geeft 74 procent van de Europeanen en zelfs 80 procent van de Nederlanders aan dat elektronische handtekening zeer waardevol zijn. Mobiele apps worden ook geïdentificeerd als een belangrijke manier om de kantoorprocessen te optimaliseren (34 procent).

Bekijk de ‘Document Drain’ infographic voor meer Europese details over het onderzoek:.
Test hier hoeveel tijd u kwijt bent aan uw administratieve processen.

 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Vertrouw niet op de back-up, maar controleer hem´
 Vijf belangrijke vereisten voor Smart Document Management
 Mythe van papierloze samenleving ontkracht
 Nieuwe manieren van werken in digitale tijdperk
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10