De vijf meest voorkomende irritante kantoorgewoontes
13 december 2016 -
Nederlandse werknemers vinden de gewoontes van hun collega’s regelmatig storend. De vervelende gewoontes lijken in eerste instantie onschuldig, maar kunnen een serieuze belemmering vormen voor de samenwerking en werksfeer.
Dat blijkt uit onderzoek van Sharp, dat werd uitgevoerd onder 504 Nederlandse kantoormedewerkers. Werknemers ontvangen bijvoorbeeld regelmatig belangrijke informatie te laat, worden onderbroken in vergaderingen of moeten de ‘rotzooi’ van een collega opruimen.
Het onderzoek onthult de meest voorkomende slechte gewoontes op kantoor: collega’s die uitgeprinte documenten in de printer laten liggen (52,60 procent), het printerpapier niet aanvullen (51,20 procent), elkaar onderbreken tijdens vergaderingen (47,60 procent), vergeten belangrijke informatie te delen (42,90 procent) en tijdens vergaderingen op een laptop of telefoon werken (40,30 procent).
In gesprek met collega's
Opvallend is dat kantoormedewerkers elkaar in de meeste gevallen niet persoonlijk aanspreken op het storende gedrag. Van de ondervraagde kantoormedewerkers gaat 15,70 procent in sommige gevallen het gesprek met een collega aan. Veel vaker kiezen werknemers ervoor om hun collega op een indirecte manier aan te spreken. Bijvoorbeeld door een collega te mailen over het gedrag van de ‘vervelende’ collega (29,40 procent), een briefje met een klacht in de algemene ruimte te leggen (15,30 procent), het gedrag van de collega te negeren (15,10 procent), een e-mail naar het algemene e-mailadres van het bedrijf te sturen (9,90 procent), te zuchten of te kreunen (8,70 procent), of een mailtje naar de baas te sturen om over de collega te klagen (8,50 procent).
Kantoorirritaties
Kantoorirritaties hebben op verschillende manieren invloed op het succes van organisaties. Door het gebrek aan communicatie lopen teams de toegevoegde waarde van samenwerking mis. Roos Vonk, hoogleraar sociale psychologie en auteur van ‘Collega’s en andere ongemakken’ zei hierover: "De argumenten van een collega die u in een vergadering onderbreekt, vindt u vaak per definitie slecht. Terwijl die collega misschien wel iets heel nuttigs zei. Maar u bent dan niet bezig met de inhoud omdat uw irritatie in de weg zit."
Als werknemers niet met elkaar over hun irritaties communiceren, kan dat werkstress veroorzaken. Een van de grootste oorzaken van het ziekteverzuim bij Nederlandse bedrijven en dit jaar zelfs aanleiding voor een nationale week rondom het thema, de Week van de Werkstress. "Door het gebrek aan communicatie over irritaties ontstaat een roddelcultuur: mensen gaan hun ergernis aan anderen vertellen in plaats van degene over wie het gaat. Dan worden relaties slechter en krijgt u minder snel dingen van elkaar gedaan. Irritaties geven ook weerstand en dat kan ziekte en verloop veroorzaken," aldus Vonk.
Wees een goede collega
De oplossing begint volgens Vonk bij de werknemers zelf. "Wilt u goede collega’s hebben, dan moet u een goede collega zijn. Want zowel goed als slecht gedrag is besmettelijk." Als dat niet genoeg is, probeer dan om de collega op een rustige en goede manier feedback te geven. Vonk’s tip: "Verlaag uw verwachtingen als u feedback geeft. Verwacht niet dat de ontvanger uw advies direct ter harte neemt, maar begin met te communiceren wat het gedrag van de collega met u doet. Dan heeft u meer kans dat de collega zich niet aangevallen voelt en er later op terugkomt."
Download hier de whitepaper met meer tips voor minder irritaties en meer samenwerking op kantoor.