zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijfsleven weinig vergevingsgezind ten aanzien van zakenrelaties

12 december 2016 - Fouten die zakenrelaties begaan, worden maar mondjesmaat door de vingers gezien in het bedrijfsleven. Negentien procent van de zakelijke beslissers accepteert geen enkele fout in de categorie ongemakken, zoals onzorgvuldigheid en vergeetachtigheid.

Fouten die leiden tot een financiële schade van rond de duizend euro betekenen in 46 procent van de gevallen direct het einde van een zakenrelatie. Dit blijkt uit onderzoek ‘Stand van zakenrelaties’ van myBrand onder ruim 500 zakelijke beslissers.


 
Kleine versus grote bedrijven
Het meest vergevingsgezind zijn bedrijven met een omvang van vijf tot 50 medewerkers. Hiervan ziet slechts vier procent geen enkele fout in de categorie ongemakken door de vingers, tegenover 22 procent van de bedrijven met 250 medewerkers of meer. Ook bij de fouten met een financiële consequentie van rond de 1.000 euro zijn grotere bedrijven minder coulant. 50 procent van de 250+ bedrijven accepteert geen enkele fout die dergelijke schade berokkend, tegenover 42 procent van de bedrijven met een omvang van 5 tot 50 medewerkers.
 
IT-sector gemiddeld coulanter
Verschillende branches staan ook verschillend tegenover fouten door zakenrelaties. Zo zijn zakelijke beslissers in bijvoorbeeld de IT-sector coulanter dan het landelijk gemiddelde. In plaats van de negentien procent, ziet in deze sector slechts tien procent geen enkel foutje door de vingers. En, in tegenstelling tot de landelijke 46 procent, tolereert 30 procent van de zakelijke beslissers in IT geen fout met financiële consequenties van rond de 1.000 euro.
"Ook al is fouten maken menselijk, leuk zal het nooit worden," stelt Seger Theuns, algemeen directeur bij myBrand. "Hoe zakenrelaties omgaan met een fout zegt meer over de relatie dan 1.000 woorden. Als dit direct het einde van de samenwerking betekent, dan zal de vertrouwensband nog niet zo stevig zijn geweest. Wederzijds vertrouwen is essentieel om elkaar te versterken. In dat geval kunt u fouten in openheid bespreken en ervan leren. Op die manier zal blijken dat er een positieve keerzijde zit aan een fout."
 
Relatiescan
Zakelijke beslissers die willen weten hoe hun zakenrelatie ervoor staat, kunnen de relatie tegen het licht houden met de B2B Relatiescan. Deze online tool is beschikbaar via b2brelatiescan.mybrand.nl en geeft naast inzicht in de kwaliteit van relaties, handvatten om de zakenrelatie naar een hoger niveau te tillen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zakelijke e-mails vol spelfouten
 Minder fouten op opgeruimde werkvloer
 Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek
 50 procent meer fouten door multi-tasking
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10