zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlands huishouden spendeert 468 euro aan feestdagen dit jaar

7 december 2016 - Van het kerstdiner tot aan de ballen in de boom: een Nederlands huishouden geeft gemiddeld 467,52 euro uit aan Kerstmis. Toch is dit bedrag aanzienlijk minder in vergelijking met buurland België (596,18 euro).

De grootste kostenpost voor een Nederlands huishouden zijn de kerstcadeaus: meer dan de helft (52 procent) van het kerstbudget besteden huishoudens hieraan (243,11). Belgen geven bijna 100 euro meer uit aan kerstcadeaus (339,23). Een logische verklaring hiervoor is dat in België Sinterklaas minder populair is en er met name cadeaus worden gekocht voor Kerst. Dit blijkt uit onderzoek van Centre for Retail Research Limited in opdracht van ActiePagina.nl



Kersteten en -drinken
Naast cadeaus wordt er gemiddeld 168 euro gespendeerd aan eten en drinken, dat is meer dan een derde van het budget. Verder is er ook nog een kostenpost voor familiebezoeken tijdens de feestdagen (41,61). Kerstversiering zoals de kerstboom, ballen, kaarsen en kersstukjes, zijn de sluitpost. Hieraan geven we gemiddeld 14,49 uit per huishouden.

Trend: cadeaus minder esthetisch, meer entertainment en alcohol
Of het nou gaat om die gekke kersttrui of een gloednieuw paar sneakers: kleding en schoenen zijn favoriet onder de boom. Per persoon geeft de Nederlander gemiddeld 124,27 uit aan kerstcadeaus dit jaar. Meer dan een kwart (25,4 procent) van het cadeaugeld gaat op aan kleding en schoenen (31,56), een vijfde (21,8 procent) wordt besteed aan speelgoed (27,09) voor de kinderen en ook elektronica (22,37), zoals een televisie, een mobiele telefoon of een camera, blijft populair (achttien procent).
Net als vorig jaar geven Nederlanders per persoon het minste uit aan alcoholische kerstcadeaus (5,34), opvallend is dat dit cadeau in populariteit stijgt. Nederlanders geven hier dit jaar ruim tien procent meer aan uit. Naast alcoholische versnaperingen besteedt de Nederlander dit jaar meer geld aan boeken en entertainment (9,07 euro +zes procent vs. 2015) en gift cards (10,20 +4,4 procent vs. 2015). Dit in tegenstelling tot kleding en cosmetica, waaraan minder wordt uitgegeven ten opzichte van 2015.
 
Nederlander hardleers
Bij kersttradities horen traditiegetrouw ook de lange rijen bij de kassa. Toch blijkt de Nederlander hardleers: de meeste inkopen voor Sinterklaas worden op 5 december zelf nog gedaan, dan spenderen 3,7 miljoen Nederlanders naar verwachting 184 miljoen euro in de winkels. Voor Kerstmis worden nog steeds op vrijdag 23 en zaterdag 24 december de inkopen gedaan. 23 december is, na Sinterklaas, de drukste dag in de winkels. De verwachting is dat 2,5 miljoen Nederlanders op deze dag massaal kerstcadeaus inslaan en gezamenlijk een bedrag van 169 miljoen euro uitgeven. De dag erna, 24 december, geven Nederlanders nog eens 94 miljoen euro uit in de winkels.
Het grootste deel van de kerstaankopen doen Nederlanders nog steeds in fysieke winkels en supermarkten, maar een toenemend bedrag wordt online besteed. Dit jaar wordt dertien procent van de cadeaus online aangeschaft. Van deze online aankopen wordt bijna 40 procent gedaan via een smartphone of tablet.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlanders en technologie tijdens de feestdagen
 Cadeaus zonder stekker populair met feestdagen
 Extra vrije dagen bovenaan verlanglijstje van de Nederlandse werknemer
 Top vijf meest gewaardeerde gadgets voor de feestdagen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10