zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier aanbevelingen voor leiderschap in de digitale economie

30 november 2016 - Er bestaan grote verschillen tussen Europese landen als het gaat om de omarming van digitaal leiderschap. Twee op de vijf Duitse bedrijven zetten in op de digitale transformatie, waar dat in het Verenigd Koninkrijk voor slechts een op de honderd bedrijven geldt.

Dat blijkt uit een onderzoek van technologiebedrijf SAP in samenwerking met Oxford Economics. De resultaten zijn verzameld in het rapport Leaders 2020, dat werd gepresenteerd tijdens het SuccessConnect-evenement op 28 en 29 november in Wenen.


 
Excelleren in de digitale economie
De onderzoekers beoordeelden organisaties op typische kenmerken en 'best practices' van organisaties die excelleren in de digitale economie. Denk daarbij aan zaken als een diverse workforce, een hoog aandeel millennials in leidinggevende functies en het gebruik van digitale technologieën voor het nemen van beslissingen. Het rapport classificeert bedrijven die profiteren van de digitale economie als 'Digital Winners'. Duitsland en Spanje hebben het grootste percentage bedrijven in deze categorie: respectievelijk 41 en 22 procent. In Frankrijk, Rusland en het Verenigd Koninkrijk kregen respectievelijk vijftien, drie en een procent van de bedrijven deze titel.
 
Vier aanbevelingen
Het onderzoeksrapport Leaders 2020 komt met vier aanbevelingen voor een versnelde digitale transformatie en maximaal profijt van de digitale economie:
 
1. Omarm diversiteit
Een divers personeelsbestand komt de innovatieve slagkracht ten goede en versnelt de digitale transformatie. Wereldwijd hebben Digital Winners een diverser personeelsbestand op het midlevel-managementniveau en een iets hoger aandeel vrouwen dan andere organisaties. In Europa is het diversiteitsniveau bij de meeste bedrijven voor verbetering vatbaar. Wereldwijd voert 39 procent van de Digital Winners diversiteitsprogramma's. Frankrijk (33 procent), Duitsland (32 procent), het Verenigd Koninkrijk (30 procent) en Spanje (23 procent) blijven daarbij achter.
 
2. Zet millennials op leidinggevende posities
Volgens de onderzoekers is het aanstellen van leidinggevenden van de millennials-generatie (geboren tussen 1980 en 2000) belangrijk voor het versnellen van de digitale transformatie. Vrijwel alle Europese organisaties hebben minder leidinggevenden van deze generatie dan het wereldwijde gemiddelde (zeventien procent). Alleen Rusland doet het met 33 procent beter. Duitsland (zestien procent), Spanje (zes procent), Het Verenigd Koninkrijk (vijf procent) en Frankrijk (een procent) blijven achter.
 
Leidinggevende millennials zijn wereldwijd pessimistischer over de digitale transformatie van hun organisatie dan niet-millennials. Zij beoordelen hun organisatie gemiddeld vijftien tot 23 procentpunten lager op zaken als het beschikbaar stellen van samenwerkingsmogelijkheden, het stimuleren van diversiteit, het verminderen van bureaucratie en het verbeteren van de feedbackcultuur.
 
3. Daag medewerkers uit en ontwikkel hen
Medewerkers die werken bij organisaties met vooruitstrevend leiderschap zijn tevredener en voelen zich meer uitgedaagd in hun werk. Zij zijn daarnaast minder geneigd van werkgever te wisselen. Het Verenigd Koninkrijk en Duitsland scoren goed op dit gebied, met respectievelijk 91 en 87 procent tevreden werknemers. Frankrijk (76 procent), Spanje (64 procent) en Rusland (32 procent) scoren slechter.
 
4. Benut digitale technologieën voor het verbeteren van het beslissingsproces
Digitale technologieën zoals bigdata-analyse kunnen volgens de onderzoekers helpen bij het nemen van beslissingen. Wereldwijd maakt 78 procent van de Digital Winners datagedreven beslissingen. Het gemiddelde van alle organisaties is 55 procent. Duitsland en Frankrijk scoren hier met 72 en 55 procent goed, maar in de andere Europese landen valt op dit punt nog een verbeterslag te maken.

Enorme veranderingen
"De digitalisering van onze wereld heeft enorme veranderingen gebracht voor de workforce en de werkplek. Bedrijven moeten snel transformeren om bij te blijven," zegt Mike Ettling, president van SAP SuccessFactors. "Ons Leaders 2020-onderzoek toont aan dat veel leidinggevenden, zowel in Europa als daarbuiten, nog niet klaar zijn om hun organisatie succesvol te leiden in het digitale tijdperk. Leidinggevenden in Europa en daarbuiten moeten een digitalere mindset omarmen, anders laten ze kansen liggen. Ze moeten een omgeving scheppen waar mensen opbloeien en excelleren. Zo'n omgeving moet snellere en betere datagedreven beslissingen mogelijk maken, minder last hebben van complexiteit en bureaucratie en zich kenmerken door een divers personeelsbestand. Digitaal gaat niet alleen over de adoptie van technologie, maar ook over het creëren van een innovatiecultuur."
 
De onderzoekers ondervroegen voor het rapport in totaal 4.100 leidinggevenden in 21 landen.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlandse digitale infrastructuur heeft sterke aantrekkingskracht op internationale bedrijven
 Nederlandse interneteconomie levert 345. 000 banen op
 B2B e-Commerce versnelt internationale groei en digitale transformatie
 Marketeers zien kansen van digitale transformatie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10