zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Steeds meer Nederlanders kopen cadeaus voor Sinterklaas en Kerst

29 november 2016 - 64 procent van de Nederlanders koopt cadeaus voor Sint of Kerst. Ten opzichte van voorgaande jaren is dat een lichte stijging. In 2014 was dit percentage slechts 58 procent, vorig jaar 61 procent.

De Sint is iets populairder dan de Kerstman; 71 procent geeft aan cadeaus voor Sinterklaas te kopen, 67 procent van de cadeaukopers geeft aan cadeaus voor onder de kerstboom te kopen. 84 procent geeft aan minimaal hetzelfde of meer te gaan uitgeven dan voorgaande jaren. Het aantal mensen dat cadeaus online gaat kopen stijgt naar verwachting van 68 procent naar 72 procent. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door GfK onder 28.000 Nederlanders.


Vooral onder de groep 30-39 jarigen is het kopen van cadeaus tijdens de feestdagen populair. 79 procent van deze groep gaat cadeaus shoppen voor Sint of Kerst. De mensen met lagere inkomens (27.000 euro bruto) zijn een stuk terughoudender. Binnen deze groep koopt 52,5 procent cadeaus.

Sint versus Kerstman
Sinterklaas is nog steeds het populairst onder de mensen die cadeaus gaan kopen maar deze populariteit neemt iets af. In 2012 gaf nog 74 procent aan cadeaus voor Sinterklaas te kopen versus 71 procent nu. Dit is wellicht ook het gevolg dat er steeds minder kinderen zijn. Het kopen van cadeaus voor Kerst blijft stabiel met 67 procent. Het kopen van Kerstcadeaus is vooral populair onder 50-plussers en mensen met een lager inkomen. Vrouwen kopen vaker cadeaus dan mannen.

Cadeaukopers geven steeds meer uit
De verwachting is dat mensen ook meer geld uit gaan geven aan cadeaus dan voorgaande jaren. In 2013 gaf 73 procent van de mensen aan evenveel of meer uit te gaan geven dan het voorgaande jaar. Nu zegt 84 procent van de ondervraagden dat ze minimaal hetzelfde of meer gaan uitgeven dan vorig jaar. De mensen die aangeven meer te gaan uitgeven aan cadeaus, doen dit vooral omdat ze voor meer mensen cadeaus moeten kopen, maar ook omdat ze meer te besteden hebben dan voorgaande jaren.
Elf procent van de ondervraagden geeft aan minder te gaan uitgeven dan vorig jaar, waar dit in 2012 nog 33 procent was. Dit is wellicht een direct voortvloeisel van het stijgende consumentenvertrouwen. De mensen die aangeven minder te gaan uitgeven doen dit vooral omdat ze minder te besteden hebben dan vorig jaar, maar ook omdat er een lager budget voor cadeaus wordt afgesproken.

Online kopen wint aan populariteit
Het online kopen van cadeaus voor de feestdagen wint ook nog verder aan populariteit. Vorig jaar gaf 68,3 procent van de mensen die cadeaus kopen aan dit online te doen en dit jaar is dit percentage gestegen naar 72,2 procent.

Populaire cadeaus
In de eerste weken van november is een stijgende verkoop te zien voor sporthorloges en fitness trackers. Ook smart audio, (espresso) koffiezetapparaten, toasters en gaming producten zoals monitors en controllers laten een stijging zien. De ervaring leert dat de verkopen in de maand november een goede indicatie vormen voor de cadeaus die op de verlanglijstjes tijdens de feestdagen komen te staan (bron GfK retailpanel excl. speelgoed).
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Deze tien cadeaus staan het meest op verlanglijstjes
 Cadeaubonnen blijven vaak ongebruikt in de la liggen
 Sint koopt cadeaus op het laatste moment
 Een vijfde Nederlanders plundert spaarrekening voor de decembermaand
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10