28 januari 2004 -
Functioneringsgesprekken zijn een belangrijk managementinstrument. Dit is omdat een goede communicatie, helderheid over doelen en taken, en een goede feedback naar de werknemer belangrijke aspecten zijn van goed leidinggeven.
Functioneringsgesprekken zijn in de praktijk echter niet altijd effectief. Dit heeft verschillende oorzaken.
Gelijkwaardigheid Allereerst is de bedoeling van een functioneringsgesprek vaak onvoldoende duidelijk en lijkt het meer op een beoordelingsgesprek. In tegenstelling tot een beoordelingsgesprek kenmerkt een functioneringsgesprek zich door gelijkwaardigheid, een informeel karakter, openheid, wederzijdse afstemming en een gerichtheid op het heden en de toekomst. De rolverdeling van de participanten is ook wezenlijk anders: de leidinggevende treedt op als begeleider en niet als beoordelaar.
Vier factoren De effectiviteit van het gesprek wordt bepaald door vier zaken:
1. Een goede voorbereiding door de partners; 2. Geconcentreerde aandacht voor het werk en mogelijke verbeteringen daarin; 3. De mogelijkheid om ideeen en wensen te bespreken; 4. Vertrouwelijkheid.
Ten slotte zijn een follow-up en concrete acties naar aanleiding van het gesprek twee essentiele voorwaarden: het resultaat moet zichtbaar zijn.