25 november 2016 -
Digital marketing begon als een klein onderdeel van de marketingmix, maar is uitgegroeid tot een belangrijke focus van veel merken en marketingteams.
De scheidslijn tussen on- en offline marketing vervaagt. De opkomst van mobiele apparaten maakt dat klanten continu online zijn. Marketing moet dan ook non stop en real-time via alle kanalen aan een langdurige online klantrelatie werken. Dit blijkt uit recent onderzoek van Mapp Digital naar de toepassing van digital marketing bij de top 50 e-commerce organisaties in Nederland.
Marketingstrategie
Mapp onderzocht de marketingstrategie van de top 50 e-commercemerken in Nederland. De bedrijven werden geanalyseerd op de drie hoofdkanalen: e-mail, mobiele apps en social media.
Terwijl in Nederland e-mail nog steeds de belangrijkste standaard in klantcommunicatie is, valt er nog veel winst te behalen bij de toepassing hiervan als het gaat om online klantbinding.
Bevindingen
Zo blijkt uit het onderzoek onder meer dat:
· geen van de top 50 bedrijven een welkomstaanbieding stuurt aan nieuwe klanten
· slechts twee procent een reactivering e-mail stuurt bij inactiviteit
· 89 procent nog geen video toepast in digitale nieuwsbrieven
· 83 procent geen instellingenopties biedt voor communicatie op maat
· 80 procent zijn e-mail nog niet geoptimaliseerd heeft voor mobiel.
Wilt u meer weten over de actuele status en verbeterpunten van e-commerce in Nederland, download dan hier het complete onderzoek.