zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf tips voor effectieve etnomarketing - focus niet op afkomst

18 oktober 2001 - De aanzienlijke koopkracht van etnische groeperingen wordt maar zelden goed benut, schrijft Mkbnet. Allochtonen worden ten onrechte vaak benaderd op basis van hun afkomst.

Zo worden doelgroepen als 'Marokkanen' 'Surinamers' of 'Turken' geformuleeerd. Om een band met allochtonen op te bouwen moeten bedrijven zich echter verdiepen in demografische samenstelling, lifestyle, opleidingsniveau, deelname aan de arbeidsmarkt en mate van integratie in de samenleving.



Dan blijkt dat de leeftijdsgroep, sociale en omgevingsfactoren bij etnomarketing een grotere rol moeten spelen dan afkomst. Voor bedrijven die effectief met allochtonen willen communiceren, zijn de volgende tips.

1. Geen stereotypen gebruiken
Stereotypen benadrukken culturele verschillen en werken racistische denkbeelden in de hand.

2. Geen paternalisme
Vermijd paternalisme door contact te houden met vertegenwoordigers van de diverse etnische groepen.

3. Check culturele gevoeligheden
Reclame kan ongewild tegen culturele en religieuze gevoeligheden van minderheden ingaan.

4. Zet allochtone celebrities in
Allochtone celebrities als onderdeel van landelijke reclamecampagnes sprekenminderheden sterk aan.

5. Vermijd slechte publiciteit
Vermijd slechte publiciteit vanwege een onbedoeld racistische ondertoon of associatie door overleg met leiders van etnische minderheden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10