Vijf tips voor effectieve etnomarketing - focus niet op afkomst
18 oktober 2001 -
De aanzienlijke koopkracht van etnische groeperingen wordt maar zelden goed benut, schrijft Mkbnet. Allochtonen worden ten onrechte vaak benaderd op basis van hun afkomst.
Zo worden doelgroepen als 'Marokkanen' 'Surinamers' of 'Turken' geformuleeerd. Om een band met allochtonen op te bouwen moeten bedrijven zich echter verdiepen in demografische samenstelling, lifestyle, opleidingsniveau, deelname aan de arbeidsmarkt en mate van integratie in de samenleving.
Dan blijkt dat de leeftijdsgroep, sociale en omgevingsfactoren bij etnomarketing een grotere rol moeten spelen dan afkomst. Voor bedrijven die effectief met allochtonen willen communiceren, zijn de volgende tips.
1. Geen stereotypen gebruiken Stereotypen benadrukken culturele verschillen en werken racistische denkbeelden in de hand.
2. Geen paternalisme Vermijd paternalisme door contact te houden met vertegenwoordigers van de diverse etnische groepen.
3. Check culturele gevoeligheden Reclame kan ongewild tegen culturele en religieuze gevoeligheden van minderheden ingaan.
4. Zet allochtone celebrities in Allochtone celebrities als onderdeel van landelijke reclamecampagnes sprekenminderheden sterk aan.
5. Vermijd slechte publiciteit Vermijd slechte publiciteit vanwege een onbedoeld racistische ondertoon of associatie door overleg met leiders van etnische minderheden.